Sunday, April 6

Dezvoltare durabila si cosmetica bio


Curentul Bio nu a luat nastere in Franta asa cum credeam ci in Germania. Raportat la Germania, francezii considera ca sunt mult in urma, desi mie - raportat la Romanica - imi pare ca sunt mult in avans, bineinteles.

Au aparut produse care au eticheta de Bio pe ele si care desemneaza ca nu s-au folosit ingrasaminte artificiale, ca animalul, graiul ...ingredientele folosite, sunt obtinute pe cele mai naturale cai. Asta la nivel de alimentatie, la nivel de moda Gap, Zara & Co includ tot mai mult in colectiile lor articole realizate din bumbac bio.

In cosmetica prima creatoare care a imbratisat curentul si in care s-a regasit total, datorita exemplului mamei sale, a fost Stella McCarteny care are o linie de cosmetice ce se numeste Care. Sunt mai scumpe cu aproximativ 20 % fata de o crema Chanel, de ex. Este un fenomen singular la acest nivel, deoarece case precum Dior, Chanel si experti precum Clarins, Clinique, Estee Lauder, continua sa foloseasca acelasi tip de ingrediente cu care si-au inceput afacerea.

Pentru ca de fapt ce are sau ce nu are un produs care se numeste Bio: nici un produs bio nu foloseste parabeni - un conservator care ajuta crema sa se mentina "proaspata" pe toata durata de folosire si sa nu se "infecteze" de la toti microbii pe care noi ii bagam in recipient atunci cand luam crema cu ajutorul degetelor. Acum ceva ani, oamenii de stiinta au observat in urma unor studii, ca parabenul poate fi cancerigen. Nimic nu e sigur, insa un semnal de alarma a fost tras si deci toate cosmeticele Bio folosesc ca si conservanti alte substante sau incearca sa minimizeze cosumul sau. Apoi mai este vorba de "nanoparticule" - adica particule atat de mici incat fac sa patrunda si in epiderma superioara a fetei, cea care este ca un zid protector. Faptul ca acest zid protector nu este patruns de crema este ok, pentru ca probabil organismul stie el de ce se apara asa si orice produs care patrunde epiderma nu e vazut cu ochi buni.

Nici un produs nu este bio 100%, in afara de uleiurile esentiale.

Exista organisme care certifica produsele, pentru ca altfel oricine se poate considera Bio fara sa fie insa, si pentru a se evita acest lucru, au aparut organisme precum Ecocert.

Cum ne dam seama daca un produs e bio sau nu? Trebuie sa aibe neaparat etichetele:
Cosmetique Bio - care inseaman ca 95% din ingrediente sunt bio
Cosmetique Eco - 50% din ingrediente sunt Bio.

In prezent in Franta acest nou tip de produse cosmetice reprezinta numai 2% din piata de cosmetice cu marci precum:
Dr Hauschka - marca nemteasca - www.drhauschka.fr
Weleda - idem - www.weleda.fr
Sanoflore - www.sanoflore.net

Toate astea pleaca cumva de la alt curent, cel de "developpement durable" - adica dezvoltare durabila si care inseamna " a fi satisfacute nevoile generatiilor prezente fara insa a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a le satisface pe ale lor". Adica grija fata de modul in care traim, fata de natura, de mediul inconjurator. De unde mania francezilor, absolut sanatoasa, de a recicla.

Acum cateva zile am intrat intr-un magazin alimentar si ca orice roman, casc ochii minute intregi la toate raioanele de produse, citesc ce scrie pe etichete, admir, ma minunez. La un moment dat intr-un colt alaturi de plante aromate, erau asezate frumos, ambalate aproape ca niste produse de lux si prezentate ca niste produse exceptionale, banalul musetel si tei, pe care noi le gasim la orice coltisor de piata si pe care orice tanti rom incearca sa ni-l vanda cum se scutura teii. Aici sunt produse scumpe si francezul invata ca in afara de ceaiul negru - cuvantul "thé" semnifica ceai negru sau verde si in nici un caz ceai de plante, pentru asta avem "tisaine" - mai exista si alte plante benefice care ajuta la prepararea ceaiului. Numai ca acum fiind la moda, costul lor este triplu fata de un ceai normal.

No comments:

Related Posts with Thumbnails