Sunday, June 28

PRADA - o marca autoritara

Miuccia Prada
"Waist Down"

"Waist Down"



"Waist Down"


"Waist Down"


"I love fashion, but I think it should stay in its place, not rule your life. It's a very nice part of your life, but I think it should be fun." Miuccia Prada

Este o marca care fascineaza, intriga si care, parca, cere un bagaj important de cunostinte pentru a fi inteleasa. Este o marca ce se pozitioneaza folosind voit un taram al intelectualului si al artei contemporane. In spatele acestei marci sta o femeie, Miuccia Prada, ce provine dintr-o familiile italiana burgheza. Bunicul sau este cel care fondeaza in 1913 marca "Fratelli Prada", marca ce producea exclusiv acesorii din piele. Magazinul familiei, situat si astazi in Galeria Vittorio Emanuelle, avea exact aceeasi oferta de produse ca cea realizata de bunicul sau, in momentul in care Miuccia a preluat fraiele afacerii in 1978. (Deschid o paranteza numai pentru a spune ca aceasta galerie sta la baza ideii de mall, adica un spatiu inchis in care sa gasesc mai multe magazine. Chestie un pic paradoxala deoarece dintre toate tarile din Vest, Italia are cel mai mic procentaj de m2 de mall pe cap de locuitor. In aceasta tara este prioritar comertul stradal si nu mall-urile. Baieti destepti de altfel ! ).

Miuccia a studiat Stiintele Politice, a cochetat cu teatrul facand parte dintr-o trupa de mima si se pare ca numai taioarele YSL in care participa la meetinguri comuniste ( a fost membra a acestui partid), erau semn ca este o pasionata de moda. Din 1978 insa afacerea i-a fost cedata de mama sa si din acel moment marca a cunoscut o revolutie ce a transformat-o in ceea ce este astazi. Marele succes a venit in momentul in care a Miuccia a avut idea de a abandona taritoriul pielariei pentru crearea unei genti si a utiliza un nylon hyper tehnologizat folosit pentru realizarea de parasute de catre armata SUA. Geanta a avut un succes fulminant fiind adoptata in scurt timp de toata lumea. Avea un pret mai ieftin decat una de piele si era ceva nou, costa totusi 3-400 de euro.

Se spune ca sotul sau, un om de afaceri cu care s-a intalnit la inceputul carierei, si care are faima unui coleric cu care se lucreaza foarte greu, a stopat producerea acestor genti pentru ca Miuccia sa nu fie recunoscuta numai pentru acest lucru. De altfel ea recunoaste ca fara Bertelli nu ar fi putut sa continue si sa aduca marca la stadiul la care este astazi.

Probabil ca multi cred ca prêt-a-porter-ul exista la Prada din totdeauna. Ei bine, colectia pentru femei a fost introdusa de Miuccia in 1989 iar cea de barbati ceva mai tarziu. Acum marca are si o linie bis intitulata Miu Miu, o linie sport, o linie de parfumuri si a scos impreuna cu LG mbilul LG Prada. Pentru fabricarea si distribuirea parfumrilor Miuccia a ales cu grija partenerul….nu giganti precum L’Oreal ci o firma spaniola, cu traditie in realizarea de parfumuri pentru marci de creatori : PUIG.

Spre deosebire de concurentii sai Chanel, Dior, Balenciaga, YSL care fac de peste jumatate de secol moda, Prada face haine numai de 20 de ani iar secretul succesului sau a constat intr-o calitate ireprosabila in producerea articolelor, materiale in avangarda si un look minimalist care ajuta femeia in miscare. Cunoscuta pentru fustele plisate pana la genunchi, simbol al fetelor de familie buna, acestea au facut si obiectul in 2006 a unei expozitii la New York intr-unul din epicentrele Prada: "Waist Down" . Caci flagship-urile Prada se numesc "epicentre" si arhitectura lor futurista este tot timpul realizata de cei mai buni in domeniu. In Tokyo, Herzog & de Meuron semneaza superba cladire, iar la NY Rem Koolhaas a creat un spatiu ultra high-tech, care in cea mai mare parte gazduieste un muzeu, clientul fiind invitat sa coboare la subsol pentru a face shopping-ul. Insa merita, deoarece aici acesta traieste o experienta unica de cumparaturi : in cabina de proba in momentul in care haina este agatat in cuier un sistem special de detectare scaneaza eticheta. Pe baza acesteia este deschis accesul la o baza de date ce prezinta pe un ecran din cabina, culorile disponibile, schite ale modelului si chiar imagini din timpul prezentarii de moda cu produsul respectiv.

Acestea sunt, de fapt, elementele ce definesc marca : inalta tehnologie folosita atat la construirea magazinelor cat si la o cercetare minutioasa pentru crearea de materiale noi, un look ce combina elemente retro cu cele futuriste, o totala detasare de tendinte, caci Prada nu le va urma niciodata, ea fiind cea care le creeaza si ceea ce este foarte evident in ultimul timp, o inversare a esteticului. Ceea ce pentru noi este catalogat ca urat, la Prada ia locul frumosului si estetica este fortata sa o ia pe un alt drum, nou, neumblat de noi pana a cum. Relatia s-a puternica cu arta contemporana a dat nastere unei fundatii la Milano « Fondazione Prada », ce invita artisti contemporani din toate tarile sa-si expuna operele.

Ce ma suprinde intotdeauna la ei este coerenta ce exista intre prezentarea de moda, vitrine, oferta din magazin si reclama din reviste. Nu exista nimic pe langa si daca ai chef sa-ti cumpar ce ai vazut pe podium la Prada, cu siguranta vei gasi in oricare din boutique-urile sale.

1 comment:

Anonymous said...

Multumesc frumos! excelenta initiativa, j'adore!!!

Si deci asa: la manifestatii comuniste în taior St. Laurent!! O ador pe gagica, dar nu ma pot împiedica sa nu-i urez (post-factum) un sejur prin timp în Uniunea tarilor fratesti Sovietice si anexe... sa-si ia tergal prost la metru, cu cupon! Si ata proasta care se rupe si face buloase la masina de cusut! Si sa alerge dupa nasturi ca dupa salam!(cât o tin pantofii execrabili, ca dupa ce ramâne cu talpa-n trotuar începe sa economiseasca deplasarile).
Atunci s-o vaz pe madam Prada daca mai e comunista!
Aia ie.

Related Posts with Thumbnails