poza mea preferata cu Chanel deoarece modul in care este imbracata aici subliniaza perfect tot ce a facut ea in moda: taiorul, geanta matlasata, bijuteriile false, palarioara. Dar si pentru ca atitudinea ei din poza spune multe despre personalitatea sa "dracoasa", priviti gura si ochii.
Shirley McLaine jucand o Coco Chanel din a doua parte a vietii.
Audrey Tautou in "Coco avant Chanel": pantofii cu botul negru sunt tot o inventie a "Domnisoarei" care dorea pantofi ce subtiaza piciorul, motiv pt care a vopsit partea din fata cu negru. La baza tuturor inventiilor sale sta un rationament super practic , de fapt.
Nu este o analiza de marca ci numai un articol pe care am simtit nevoia sa-l scriu avand in vedere filmele ce au la baza viata acestei femei.
Viata lui Chanel are toate ingredientele care sa creeze un scenariu de film : tragedie, geniu, personalitate, povesti de dragoste cu barbati super bogati, depasirea statutului social si realizarea visurilor. Toate astea te fac sa visezi cu ochii deschisi si asa imi explic de ce viata privata a acestei femei atrage atat de mult. Un film despre Madelaine Vionnet, geniul acestui secol in materie de « couture » nu exista, din cate stiu.
Sa vorbim despre Chanel : in aceste ultime saptamani am vazut 2 filme despre ea : unul facut in 2008 si care probabil din cauza lungimii, aproape 3 ore, a fost transmis la TV sub forma unei mini serii. Pe Chanel din ultima perioada a vietii, o joaca aici foarte bine Shirley Maclaine. In al doilea, "Coco avand Chanel", personajul este jucat de Audrey Tautou – actrita cu fatza de copil din Amelie . Cu silueta sa filiforma reuseste sa o intruchipeze bine pe « Mademoiselle » si chiar sa-i dea acea aura de ambitie amara, pe care perioada trista a copilariei cu siguranta a lasat-o pe fata tinerei Gabrielle.
Ambele filme redau numai prima parte a vietii ei : cum a fost parasita de tatal sau si dusa intr-un orfelinat, primii ani de munca intr-o croitorie si apoi, tentativa de a se imbogati devenind cantareata de cabaret. Ei bine da, Chanel a incercat sa faca avere cantand prin cabarete fregventate de tineri militari proveniti din familii bogate.
Se spune ca de aici i se trage numele de Coco – canta un cantec ce se numea ‘Qui qu'a vu Coco sur le trocadéro’ (« Cine-a vazut pe Coco la trocadero ? »). Aici il intalneste pe Etienne Balsan, cel care ii deschide drumul catre viata burgheza la care aspira. Etienne pasionat de cai, se retrage la castelul sau de langa Paris si renunta la cariera in armata pentru a se dedica in intregime acestei pasiuni. In acest castel animat de petreceri luxoase, Coco este invitata sa locuiasca. Tot aici il intalneste pe Boy Capel, ce va deveni dragostea vietii ei. Desi acesta se casatoreste cu o alta femeie, de acelasi rang cu el si impusa de tatal sau, povestea de dragoste cu Coco continua vreme de 10 ani si nu este intrerupta decat de decesul sau intr-un accident de masina.
De fapt Boy Capel este cel care a sustinut-o pe Chanel. Cu banii sai si-a deschis primul boutique unul de palarii, ce a cunoscut succesul destul de repede.
Sa vorbim despre Chanel : in aceste ultime saptamani am vazut 2 filme despre ea : unul facut in 2008 si care probabil din cauza lungimii, aproape 3 ore, a fost transmis la TV sub forma unei mini serii. Pe Chanel din ultima perioada a vietii, o joaca aici foarte bine Shirley Maclaine. In al doilea, "Coco avand Chanel", personajul este jucat de Audrey Tautou – actrita cu fatza de copil din Amelie . Cu silueta sa filiforma reuseste sa o intruchipeze bine pe « Mademoiselle » si chiar sa-i dea acea aura de ambitie amara, pe care perioada trista a copilariei cu siguranta a lasat-o pe fata tinerei Gabrielle.
Ambele filme redau numai prima parte a vietii ei : cum a fost parasita de tatal sau si dusa intr-un orfelinat, primii ani de munca intr-o croitorie si apoi, tentativa de a se imbogati devenind cantareata de cabaret. Ei bine da, Chanel a incercat sa faca avere cantand prin cabarete fregventate de tineri militari proveniti din familii bogate.
Se spune ca de aici i se trage numele de Coco – canta un cantec ce se numea ‘Qui qu'a vu Coco sur le trocadéro’ (« Cine-a vazut pe Coco la trocadero ? »). Aici il intalneste pe Etienne Balsan, cel care ii deschide drumul catre viata burgheza la care aspira. Etienne pasionat de cai, se retrage la castelul sau de langa Paris si renunta la cariera in armata pentru a se dedica in intregime acestei pasiuni. In acest castel animat de petreceri luxoase, Coco este invitata sa locuiasca. Tot aici il intalneste pe Boy Capel, ce va deveni dragostea vietii ei. Desi acesta se casatoreste cu o alta femeie, de acelasi rang cu el si impusa de tatal sau, povestea de dragoste cu Coco continua vreme de 10 ani si nu este intrerupta decat de decesul sau intr-un accident de masina.
De fapt Boy Capel este cel care a sustinut-o pe Chanel. Cu banii sai si-a deschis primul boutique unul de palarii, ce a cunoscut succesul destul de repede.
Chanel atragea in epoca si prin creatiile proprii de imbracaminte : simple, fara corset, fara fulgi de strut sau alte zorzoane. Alura sa baieteasca si simplitatea vesmintelor sale intrigau femeile din inalta societate care purtau corsete chinuitoare, rochii fastuoase, impodobite cu multe accesorii. Totusi erau modele pe care le purta numai ea. Primele produse pe care a reusit sa le vanda au fost palariile, le crea cu boruri mai mici si avea un stil de a le aseza pe cap, intr-o parte si mai spre ochi. Cand s-a plictisit de viata la castel si incurajata de Boy Capel a plecat la Paris sa-si incerce norocul : dorea sa munceasca, sa fie independenta si bogata. Succesul a venit incet incet si de-abea la al treilea boutique deschis a introdus si articole de imbracaminte. Era dupa razboi si materialele lipseau. Lui Chanel, cu simtul sau deosebit, nu i-a trebuit mult pana sa-si dea seama ca este momentul sa impuna o alta silueta : a inceput sa foloseasca jerseul pentru a confectiona fuste si bluze. La epoca a fost o mare revolutie deoarece pana in acel moment jerseul nu era folosit decat in lenjeria de corp a barbatilor . Facandu-si vacantele la malul marii, tot ea a fost cea care a remarcat tricourile marinaresti si le-a introdus in garderoba femeilor. Pana in acel moment modelul dungilor orizontale albastre pe fond alb nu era folosit decat de marinari si in garderoba copiilor, va aduceti aminte Domnul Goe ?
Toata aristocratia a adoptat look-ul sau si astfel a luat nastere o casa de moda ce va face istorie.
Cele doua filme se opresc aici…..desi viata ei continua sa fie de film, pana la moartea sa intr-o zi de duminica (zi care nu-i placea deloc deoarece nu putea munci) a anului 1971, in apartamentul din hotelul Ritz, apartament ce-i poarta astazi numele. A avut amanti celebri si bogati, a fregventat toti artistii vremii de la Picasso la Cocteau, a pus bazele unui imperiu si a trait viata de lux la care visa in camera de orfelinat. A trait o relatie foarte controversata cu un nazist in vremea celui de-al doilea razboi mondial, a participat la o misiune secreta de pace intre Anglia si Germania si se spune ca numai prietenia cu Winston Churchill a scos-o din arest, la terminarea razboiului. Dupa 10 ani de exil in Elvetia, dupa ce Dior revolutioneaza la randul lui moda cu un stil pe care ea l-a combatut toata viata, revine la Paris si redeschide firma de pe Rue Cambon. Prima colectie este un esec insa in a doua impune taileur-ul pe care il stim toate : din tweed, captusit cu matase, cu 4 buzunare : 2 sus si 2 jos – inspirate din uniforma de soldat – cu nasturi bijuterie, acompaniat de geanta matlasata care se pune pe umar cu ajutorul unui lant.
De fapt munca a fost refugiul sau si activitatea ce o impiedica sa se afunde in ranile sentimentale stranse de-a lungul vietii. La moartea lui Boy Capel a declarat ca o data cu el, a pierdut tot.
Este inventatoarea rochiei simple negre, pe care acum toti stilistii ne sfatuiesc sa o avem in garderoba, a bijuteriilor false - pietre si perle – pe care le-a purtat neincetat toata viata, a gentilor practice, a vesmantului care ajuta corpul sa se miste. A unei garderobe simple, elegante, rafinate…atat de simple incat era luata peste picior de celebrul couturier Paul Poiret.
In 1921 creeaza parfumul care in prezent este cel mai vandut din lume « Chanel no 5 ». Si acesta a fost o revolutie la aceea vreme. Pana atunci parfumurile erau monoflore si erau tinute in sticle extravagante, create de case prestigioase precum Lalique sau Baccarat. Chanel i-a zis parfumeurului ca vrea « un parfum in care complexitatea sa rezide din formula sa si nu din ambalaj ». Ernest Beaux, parfumeur francez crescut la curtea tarului de la Moscova, a reusit sa scape din mainile revolutionarilor comunisti cand dinastia acestuia a cazut. Retras intr-un orasel de langa Cannes, i-a fost prezentat lui Chanel de catre iubitul ei de la aceea vreme, ducele Dimitri Pavlovich Romanov. Beaux i-a creat o formula atat de sofisticata si de bogata incat a trebuit sa echilibreze cu ceva. A utilizat aldehide, un compus organic care are aceeasi functie ca si alcoolul. I-a prezentat lui Chanel mai multe monstre si ea a ales-a pe a cincea, de unde si numele. Flaconul, simplu si banal pe langa flacoanele - opere de arta ale vremii, face acum obiectul de inspiratie a artistilor. Primul care a facut acest lucru fiind Andy Warhol.
Parfumul a fost introdus publicului putin cate putin : Chanel se parfuma cu el inainte de a iesi la evenimente mondene si urmarea reactia oamenilor. Apoi a inceput sa-l distribuie selectiv pe la apropiati. Cand l-a oferit spre vanzare, in boutique-urile sale, succesul a fost mai mare decat s-a asteptat. Ca sa-i asigure distributia in Galeriile Lafayettes a facut apel la Fratii Wertheimer, proprietari ai marcii de cosmetice Bourjois. In schimbul producerii si distribuirii, acestia primeau 70% din drepturile Chanel parfums, iar Coco 10%. Cand a inteles ca parfumul este o mina de aur a fost prea tarziu. S-a judecat cu ei pana la sfarsitul vietii, iar in timpul celui de-al doilea razboi mondial a incercat sa profite de sentimentul antisemit al vremii ca sa le confiste afacerea – fratii fiind evrei. Nu a reusit! Dupa ce razboiul a luat sfarsit si ea s-a retras in Elvetia, fratii au realizat ca parfumul nu va rezista fara succesul casei de moda. Au convins-o sa se intoarca la Paris si asa Chanel a relansat marca in prêt-a porter. Spre sfarsitul vietii acestia au negociat cu ea o noua intelegere : ii platesc toate cheltuielile personale, toate taxele, toate cheltuielile casei de moda, pana la sfarsitul vietii daca dupa moartea ei, acestia devin proprietarii casei de moda Gabrielle Chanel. Deoarece nu a avut urmasi a fost de acord si asa se face ca, in prezent, fii celor doi frati detin si conduc din New York un imperiu care in 2003 a raportat un castig de 1,6 miliarde dolari numai cu divizia Chanel Beauty. Nefiind cotata la bursa, fratii Wertheimer nu sunt obligati sa anunte cifrele afacerii lor si de fapt, acesta este stilul in care isi conduc afacerea : foarte discret si departe de presiune vreunui grup de investitori si actionari care doresc castiguri din ce in ce mai mari.
In prezent Chanel este poate una dintre cele mai puternice marci din istoria modei. Povestea ce-i sta la baza, renumele de marca de lux de o calitate ireprosabila si intregul mit construit de-a lungul vremii, fac din ea una din marcile la care toata lumea aspira. Si daca multe dintre noi nu ne permitem tailleur-ul Chanel la 5000 eur, atunci poate ne oferim cadou geanta matlasata cu lantisor, rujul Allure sau parfumul cel mai vandut din lume, Chanel nr 5.
Toata aristocratia a adoptat look-ul sau si astfel a luat nastere o casa de moda ce va face istorie.
Cele doua filme se opresc aici…..desi viata ei continua sa fie de film, pana la moartea sa intr-o zi de duminica (zi care nu-i placea deloc deoarece nu putea munci) a anului 1971, in apartamentul din hotelul Ritz, apartament ce-i poarta astazi numele. A avut amanti celebri si bogati, a fregventat toti artistii vremii de la Picasso la Cocteau, a pus bazele unui imperiu si a trait viata de lux la care visa in camera de orfelinat. A trait o relatie foarte controversata cu un nazist in vremea celui de-al doilea razboi mondial, a participat la o misiune secreta de pace intre Anglia si Germania si se spune ca numai prietenia cu Winston Churchill a scos-o din arest, la terminarea razboiului. Dupa 10 ani de exil in Elvetia, dupa ce Dior revolutioneaza la randul lui moda cu un stil pe care ea l-a combatut toata viata, revine la Paris si redeschide firma de pe Rue Cambon. Prima colectie este un esec insa in a doua impune taileur-ul pe care il stim toate : din tweed, captusit cu matase, cu 4 buzunare : 2 sus si 2 jos – inspirate din uniforma de soldat – cu nasturi bijuterie, acompaniat de geanta matlasata care se pune pe umar cu ajutorul unui lant.
De fapt munca a fost refugiul sau si activitatea ce o impiedica sa se afunde in ranile sentimentale stranse de-a lungul vietii. La moartea lui Boy Capel a declarat ca o data cu el, a pierdut tot.
Este inventatoarea rochiei simple negre, pe care acum toti stilistii ne sfatuiesc sa o avem in garderoba, a bijuteriilor false - pietre si perle – pe care le-a purtat neincetat toata viata, a gentilor practice, a vesmantului care ajuta corpul sa se miste. A unei garderobe simple, elegante, rafinate…atat de simple incat era luata peste picior de celebrul couturier Paul Poiret.
In 1921 creeaza parfumul care in prezent este cel mai vandut din lume « Chanel no 5 ». Si acesta a fost o revolutie la aceea vreme. Pana atunci parfumurile erau monoflore si erau tinute in sticle extravagante, create de case prestigioase precum Lalique sau Baccarat. Chanel i-a zis parfumeurului ca vrea « un parfum in care complexitatea sa rezide din formula sa si nu din ambalaj ». Ernest Beaux, parfumeur francez crescut la curtea tarului de la Moscova, a reusit sa scape din mainile revolutionarilor comunisti cand dinastia acestuia a cazut. Retras intr-un orasel de langa Cannes, i-a fost prezentat lui Chanel de catre iubitul ei de la aceea vreme, ducele Dimitri Pavlovich Romanov. Beaux i-a creat o formula atat de sofisticata si de bogata incat a trebuit sa echilibreze cu ceva. A utilizat aldehide, un compus organic care are aceeasi functie ca si alcoolul. I-a prezentat lui Chanel mai multe monstre si ea a ales-a pe a cincea, de unde si numele. Flaconul, simplu si banal pe langa flacoanele - opere de arta ale vremii, face acum obiectul de inspiratie a artistilor. Primul care a facut acest lucru fiind Andy Warhol.
Parfumul a fost introdus publicului putin cate putin : Chanel se parfuma cu el inainte de a iesi la evenimente mondene si urmarea reactia oamenilor. Apoi a inceput sa-l distribuie selectiv pe la apropiati. Cand l-a oferit spre vanzare, in boutique-urile sale, succesul a fost mai mare decat s-a asteptat. Ca sa-i asigure distributia in Galeriile Lafayettes a facut apel la Fratii Wertheimer, proprietari ai marcii de cosmetice Bourjois. In schimbul producerii si distribuirii, acestia primeau 70% din drepturile Chanel parfums, iar Coco 10%. Cand a inteles ca parfumul este o mina de aur a fost prea tarziu. S-a judecat cu ei pana la sfarsitul vietii, iar in timpul celui de-al doilea razboi mondial a incercat sa profite de sentimentul antisemit al vremii ca sa le confiste afacerea – fratii fiind evrei. Nu a reusit! Dupa ce razboiul a luat sfarsit si ea s-a retras in Elvetia, fratii au realizat ca parfumul nu va rezista fara succesul casei de moda. Au convins-o sa se intoarca la Paris si asa Chanel a relansat marca in prêt-a porter. Spre sfarsitul vietii acestia au negociat cu ea o noua intelegere : ii platesc toate cheltuielile personale, toate taxele, toate cheltuielile casei de moda, pana la sfarsitul vietii daca dupa moartea ei, acestia devin proprietarii casei de moda Gabrielle Chanel. Deoarece nu a avut urmasi a fost de acord si asa se face ca, in prezent, fii celor doi frati detin si conduc din New York un imperiu care in 2003 a raportat un castig de 1,6 miliarde dolari numai cu divizia Chanel Beauty. Nefiind cotata la bursa, fratii Wertheimer nu sunt obligati sa anunte cifrele afacerii lor si de fapt, acesta este stilul in care isi conduc afacerea : foarte discret si departe de presiune vreunui grup de investitori si actionari care doresc castiguri din ce in ce mai mari.
In prezent Chanel este poate una dintre cele mai puternice marci din istoria modei. Povestea ce-i sta la baza, renumele de marca de lux de o calitate ireprosabila si intregul mit construit de-a lungul vremii, fac din ea una din marcile la care toata lumea aspira. Si daca multe dintre noi nu ne permitem tailleur-ul Chanel la 5000 eur, atunci poate ne oferim cadou geanta matlasata cu lantisor, rujul Allure sau parfumul cel mai vandut din lume, Chanel nr 5.
No comments:
Post a Comment