Wednesday, August 26

Institut Français de la Mode

Cum am intalnit persoane care ma intreaba ce este IFM-ul, cum se desfasoara programul de Management Mode et Design si de ce este atat de genial, m-am gandit ca nu ar fi rau sa va povestesc cum a decurs experienta mea personala in scoala, pe timpul celor 9 luni de program.

In primul rand cred ca e important de mentionat ca IFM este o scoala fondata din initiativa unui grup de profesionisti din domeniul modei si textil, si sustinuta de statul francez. Acest grup si-a dat seama, in anii ’80, ca moda va avea nevoie de mana de lucru care sa aibe anumite competente si cunostinte : o simpla scoala de management nu era de ajuns pentru a reusi sa gestionezi o afacere intr-un domeniu in care creativitatea si lucrul cu artistii reprezinta o parte importanta din ecuatie. (acesta fiind numai unul din aspectele care diferentiaza business-ul in moda de celelalte modele de business).

In 1986 deci, se infiinteaza si de atunci il are ca presedinte pe Pierre Bergé. Foarte multe alte informatii cu privire la istoric gasiti pe site (foarte complet si bine facut). Eu as vrea sa impartasesc cu voi din experienta personala.

Pentru cei care vor sa aplice : admiterea se face pe baza de dosar. Este foarte IMPORTANT ca acesta sa fie completat cu cea mai mare rigoare si professionalism. Este prima intalnire a scolii cu un viitor candidat. Daca dosarul este acceptat are loc un interviu in fata unei comisii formate din profesionsti ai industriei textile si moda si profesori din cadrul IFM-ului. Eu am avut o comisie de 4 persoane : 2+2, dar poti avea in fata si mai multi. Dosarul l-am pregatit cu mare atentie si l-am dat la corectat unei prietene de origine franceza. Chiar daca sunteti straini nu vi se iarta greselile, francezii fiind foarte exigenti la fiecare accent.

Interviul poate dura intre 40 de minute si o ora si consta din expunerea unui subiect – care este ales inainte, dintr-o multime de subiecte, si pe care candidatul il pregateste vreme de 30 de minute intr-una din sali….este exact ca la un examen oral . Apoi se intra la interviu : prima parte consta in expunerea subiectului cu intrebari din partea comisiei iar a doua parte, foarte importanta, este verificarea motivatiei si personalitatii candidatului. Cultura de moda nu este verificata foarte amanuntit deoarece acest lucru oricum va fi imbunatatit pe perioada studiilor.

In principiu, scopul corpului profesoral care se ocupa de admitere este de a creea o generatie in care fiecare tipologie sa fie reprezentata si de aceea in clasa, pe langa faptul ca sunt mai multe nationalitati, sunt si persoane cu background profesional foarte diferit : cu sau fara experienta in domeniu.

Cursurile sunt excelente : de la calitatea informatiei, pana la profesori si modul in care se desfasoara. Nu am foarte multe lucruri negative de spus aici, mi-a placut atat de mult cum s-au desfasurat cele 9 luni de program incat am trecut usor peste anumite nemultumiri sau lipsuri.

Se lucreaza mult pe echipe : impuse sau nu, se fac prezentari in fata companiilor care vin si propun spre rezolvare studii de caz, in fata comisiilor de profesori care puncteaza de la modul in care esti imbracat, pana la calitatea informatiei, modul de expunere, prezentarea power-point. Acest tip de exercitiu dezvolta foarte mult capacitatea de analiza si sinteza, de cercetare a pietei, a ofertei, a colectiilor, etc si te ajuta sa cunosti problematica reala a pietei. Pe langa faptul ca ajungi sa cunosti aproape toti jucatorii importanti de pe piata de moda, lux, cosmetica, accesorii.

Exista posibilitatea sa alegi, pe langa modulul de moda, care este oarecum baza, modulul de marketing de parfumuri si cosmetice sau pe cel de accesorii si bijuterii.

Un alt punct foarte pozitiv :) sunt vizitele la diferite fabrici si magazine. Generatia noastra a vizitat, printre altele, fabrica de genti Louis Vuitton din NV Frantei si flagship-ul Louis Vuitton de pe Champs –Elysees, care a deschis special numai pentru noi, cu o ora inainte de programul obisnuit, astfel ca ne-am putut « plimba » linistiti in magazin si analiza toate solutiile de design interior si marchendising adoptate.

Se invata sustinut – inutil sa spun ca prezenta este obligatorie. De asemenea este obligatoriu ca limba franceza sa fie stapanita destul de bine, 90% din cursuri fiind in franceza, insa si lb. engleza este ceruta deoarece pot veni persoane care sa tina conferinte in aceasta limba. Sunt organizate conferinte cu directori ale principalele marci de HC si PAP de lux : Dior, Chanel, Chloe, YSL, Celine si cu persoane care exerseaza toate meseriile din domeniu : marketing, vanzari, comunicare.

In principiu, scoala pregateste pt meseria de sef de produs = « chef de produit » (fr), brand manager (eng). Despre joburile din domeniu o sa va mai povestesc. Insa pentru cei care au o alta meserie si doresc sa o exerseze in domeniul modei, schimbarea se poate face in urma IFM.

Partea creativa – din toate domeniile - este foarte prezenta in cadrul programului, de altfel necesara pentru exersarea meseriei de sef de produs. Astfel am vizitat centrul de design de la Renault, ceea ce s-a putut vizita evident. Asa cum moda si sectoarele foarte creative se inspira din orice domeniu, scoala are parteneriate cu societati din diverse industrii. Acest lucru ofera o deschidere foarte mare si o intelegere a domeniului, mai ales a marcilor de creatori , care trebuie sa aduca ceva nou.

Exercitiul anului este cel in care se fac echipe de la clasa de management cu cate un creator de la clasa de design si trebuie gandita o intreaga strategie in jurul colectiei acestuia din urma. Este foarte greu, cu un lucru in echipa care se poate derula excellent sau nu, si cu un creator care participa si cu care se poate comunica sau care nu participa si cu care nu reusesti sa ajungi la o solutie pentru a continua. Se ating exact toate punctele unui business plan: de la cont de profit si pierdere si cash-flow, pana la strategie de marketing, vanzari, colectie, piete vizate, la ce pret, cu ce cost, etc. Nu mai vorbesc de comisia care noteaza.

Sper ca aceste cateva randuri sa fi adus informatii necesare pentru cei interesati. Sunt prima romanca admisa, cred ca nationalitatea poate juca un anumit rol, insa daca motivatia si dorinta de a reusi este foarte mare, acest aspect se ignora.

In programul de design care s-a derulat in paralel cu clasa mea, erau 8 persoane si nici una nu era de nationalitate franceza. Deci …..in final, talentul si vointa pot cantari mai mult.

4 comments:

Diana said...

iti multumesc pt acest post. mi se pare extrem de interesant ce ai studiat si daca mi-as face putin curaj mi-as dori f mult sa aplic. mult succes pe viitor!

Cartier18 said...

Ma bucura ce am citit! Felicitari!

NFF said...

intrebare tehnica, dar vitala: care este costul acestui program?

FLORENTINA said...

NFF bonjour si scuze pentru raspunsul tarziu. Trebuie sa te uiti pe site sa vezi cat costa.

Related Posts with Thumbnails