(foarte frumoasa poza catalogului)
Ieri seara am fost prezenta la Ambasada Romaniei pentru a asista la un eveniment organizat de Institutul Cultural Roman din Paris, si care, cel putin de cand sunt in Paris, este singular in programul acestei institutii. Evenimentul a cuprins doua momente ce au fost legate de firul comun al experientelor olfactive : o conferinta despre parfum si legatura acestuia cu moda, sustinuta de Octavian Coifan si un « happening » realizat de Rozalb de Mura.
Octavian Coifan a punctat succint momentele importante din istoria parfumeriei si « mini-revolutiile » pe care parfumeria moderna le-a adus in cotidianul nostru, dar si modul in care parfumul si creatiile olfactive depasesc sfera gestului pe care il face fiecare dintre noi inainte de a iesi din casa. Meseria de parfumeur este recunscuta astazi si ridicata la rang de arta si nu se mai exercita in anonimatul laboratorului de creatie. Colaborarile intre parfumeuri si artisti sunt din ce in ce mai dese, inlaturand odoratul din sfera simturilor care nu sunt importante, asa cum era considerat in trecut. Ce-mi place la conferintele despre parfum este ca ti se da ocazia sa mirosi creatii din trecut la care astazi foarte putini oameni mai au acces.
Pe Rozalb de Mura i-am cunoscut ca si brand de haine : intr-o vizita la salonul de PAP de la Paris cand cautam material pentru diploma de sfarsit de an de la IFM. Apoi au participat la Pasarela . L-am perceput mai greu ca si un brand alternativ care este implicat in evenimente de arta contemporana si care, prin evenimentul de ieri seara, mi-a relevat gradul de implicare in aceasta sfera a domeniului. De fapt, de cand i-am cunoscut si pana in prezent, Rozalb de Mura s-a transformat intr-o platforma ce colaboreaza cu artisti din toate domeniile si care are in centrul creatiei, costumul.
In Ambasada exista o sala de teatru, sala ce aduce cu o biserica parasita, friguroasa si cu pereti negrii…. …nu stiu prin ce juxtapunere de imagini in mintea mea sala asta imi duce aminte de o scena din filmul lui Vittoria de Sica , « Ciociara », in care Sophia Loren este violata intr-o biserica parasita. In sala asta am ras cu lacrim la o piesa jucata de Florin Piersic si Emilia Popescu; aseara la Rozalb de Mura mi-a fost frig si frica, pentru ca tot ce a dus la realizarea acestui moment mi-a inspirat acest lucru : muzica, costume, punerea in scena.
2 manechini : un barbat si o femeie, au fost dezbracati bucata cu bucata de alte doua personaje imbracate in alb care puteau fi orice, eu mi-am zis ca-s doi extraterestii. Hainele reprezinta o mica parte din colectia de primavara-vara 2010 si fiecare piesa este compusa din mai multe bucati ce sunt legate unele de altele, printr-un sistem de sireturi : o rochie lunga devine scurta dupa ce s-au desfacut nodurile si inlaturat bucata de jos. Asa se intampla si cu celelalte piese.
Happening un pic cam lung si greoi, insa initiativa este buna si cred ca designerul marcii, Olah Gyarfas, cladeste cu Rozalb de Mura un drum creativ foarte original in peisajul romanesc. Organizare slaba si aici, Institutul Cultural Roman trebuie sa-si schimbe total modalitatea de abordare si de PR pentru asemenea evenimente. Nu este posibil ca o marca precum Rozalb de Mura, una dintre cele mai active intr-un domeniu atat de « prizat » astazi si care imbogateste sfera contemporana romaneasca, sa aibe un public cu medie de varsta de peste 50 de ani minim. In sala se afla « toata » comunitatea romana din Paris, cea care a emigrat din tara prin anii 60 probabil, care acum e la pensie si care zice "prezent" la orice eveniment organizat de ICR. Si bine face, insa trebuie sa iesim din aceasta gandire cum ca avem ICR la Paris ca sa educam romanii din Franta. Evenimentele ICR trebuie sa fie intai o oglinda pentru Romania si trebuie sa se adreseze unui public francez…… international. Daca la fiecare eveniment vin numai romani atunci cum promovam cultura si arta romaneasca ? Si ma intreb daca s-au gandit sa invite vreo galerie de arta, sau daca au anuntat evenimentul la vreo scoala de moda din Paris? Tinerii ar fi fost incantati sa vina sa vada ce face o marca din Romania. A fost invitata Diana Pernet, dar de catre Dragos Olea, banui.
6 comments:
clar am pierdut ca nu am venit!
Ai dreptate despre strategia de PR a ICR-ului... nu sunt profesionisti, nu sunt pro-activi, prin selectia evenimentelor si prin publicitate îsi alieneaza tineretul si publicul francez. Au reusit sa-si alieneze ADERFul, din neglijenta si nepasare...
Si deci, Coifan a fost interesant? Instructiv? Genial?
Pai da, normal ca-ti pare rau, dupa ce ca evenimentele de acest fel sunt rare mai sunt si prost promovate!!! Conditia obligatorie, dupa mine, ca sa ai un post intr-o astfel de institutie este diploma in management cultural.
Da, Octavian Coifan a avut o conferinta interesanta, parfumata cu cateva creatii din trecut!
Draga Florentina,
in primul rand, merci pentru feedback.
vreau sa revin si eu cu ceva precizari pentru ca lucrurile nu stau in totalitate asa cum le-ai prezentat tu, ci sunt mult mai nuantate.
departe de mine idea de a apara teamul ICR Paris, dar nu poti sa negi profesionalismul lor si conexiunile serioase in anumite domenii culturale precum literatura, muzica clasica, etc. si nici the huge paperwork pe care trebuie sa il faca ca sa justifice tot in zeci de feluri - si asta nu are legatura cu ICR in mod direct, ci cu ministerul de finante si modus operandi impus de acesta oricarei organizatii care lucreaza cu bani de la bugetul de stat.
asa cum bine ai punctat a fost un prim eveniment legat de moda, iar unul din rolurile lui a fost de test pentru viitoare astfel de evenimente si sunt sigur ca teamul ICR Paris a invatat multe lucruri utile din aceasta experienta. ca urmare nici nu te puteai astepta ca ICR-ul sa aibe un public special pentru moda.
mentiunea legata de public este doar partial adevarata... pe de o parte nu au fost numai romani din diaspora (desi nu inteleg care ar fi fost problema atat timp cat intrarea era libera), ci si o serie de profesionisti relevanti din fashion systemul francez: stilisti, jurnalisti, editori pe care nu am simtit nevoia sa ii prezentam public si noi suntem mai mult decat happy de feedback si de prezenta lor;
consideratiile legate de varsta le gasesc deplasate atat in general, dar si pentru ca o parte din profesionistii invitati de noi au trecut de ceva timp de varsta studentilor din ADERF, dar asta nu inseamna ca nu sunt extrem de profesionisti, informatii, conectanti si influenti. Din contra, vorbim de oameni care ar putea fi oricand un role models pentru orice tanar profesionist interesat de jurnalism de moda, stilism sau fashion business.
Evenimentul a fost realizat pentru un public mai generalist pentru a marca incheierea anului cultural la ICR Paris; daca ne interesa doar publicul de fashion, atunci organizam un eveniment cu invitatii si cu siguranta se desfasura in alta perioada a anului.
Nu conteaza cine a invitat pe cine, conteaza cum a fost perceputa prezentarea lui Octavian si performance-ul Rozalb de Mura. Avand in vedere si restrictiile practice legate de sala, si cele de buget, noi suntem ok cu outcome-ul.
apoi ce spui tu legat de angajatii ICR si diplomele de management cultural suna bine teoretic, dar nu se sustine deloc in practica; pe de o parte pentru ca programele de masterat cultural din Romania sunt ca si inexistente sau total neadecvate si pe de alta parte o astfel de scoala iti ofera doar un set de instrumente practice dar care sunt inutile fara inteligenta, viziunea, intuitia, pasiunea si inspiratia de a face ceva profesionist in acest domeniu.
merci,
Dragos Olea
Multumesc Dragos pentru cele doua comentarii. Este punctul tau de vedere, adica cel al "organizatorului" care a avut ideea sa faca ceva. Eu am prezentat punctul de vedere al "spectatorului", al celui care nu vede decat rezultatul adica ceea ce se produce pe scena. Din modul in care a fost comunicat evenimentul pe newsletter-ul ICR-ului, reiesea ca este un eveniment in care moda si parfumul dau nastere unui "happening", in timp ce din catalogul pe care l-ai impartit la sfarsitul evenimentului am inteles ca e vorba despre o prezentare a colectiei SS'2010. Tu acum imi zici ca nu a fost un eveniment de moda.
Deci la nivel de comunicare a fost o problema. Probabil ca a fost un test, insa intamplarea face sa fiu abonata la newsletterul ICR si sa primesc programul lunar, am vazut anuntul si evident ca mi-am facut timp sa vin si sa va vad. Am fost un spectator care se astepta sa vada ce scria in anunt, fara sa stie ca e un test.
Sunt romani care au studiat, sau studiaza in prezent, management cultural si care sunt in acelasi timp pasionati,inteligenti si foarte deschisi la nou. "Teoretic" avem toate resursele ca la ICR Paris evenimentele sa fie organizate mai bine decat pana acum.
Tot ceea ce scriu pe acest site reprezinta parerea proprie si are ca scop sa aduca un pic de informatie care sa ajute si mediul textil si de moda romanesc. Nimic nu este scris din rea vointa, de altfel am descris partile pozitive ale evenimentului. Este o modalitate prin care incerc sa ajut cu putinul de care sunt capabila mediul de moda romanesc, atat din punct de vedere al creativitatii cat si din punct de vedere al managementului de moda. (motivul pentru care fotografiez vittrine este si pentru a da idei proprietarilor de boutique-uri din tara, motivul pentru care fac analiza de marci este pentru a arata ca moda este un business cu un model care trebuie abordat altfel, etc, etc)
Oricum eu va urez succes, ceea ce ati inceput sa faceti este foarte bine!
Hello din nou Florentina,
stii deja ca gasesc util efortul tau de a face educatie in zona aceasta de fashion business, dar tocmai din acest motiv am simtit nevoia sa iti dau un raspuns; postul tau aducea in discutie lucrurile mai departe de ceea ce s-a intamplat pe scena.
mentiunea ta despre publicul prezent suna a verdict hazardat avand in vedere ca nu aveai de unde sa stii cu exactitate cine sunt persoanele din audienta, iar consideratiile legate de varsta le gasesc deplasate in continuare.
asa cum a fost anuntat, vorbim despre un eveniment cu topic principal moda si parfumuri, dar intr-un context cultural si care nu avea nimic in comun cu fashion business. Intentia noastra a fost de a face ceva despre moda ca un exemplu de creativitate contemporana si sistem de semnificanti lecturabili ca o arta, dar si ca un barometru pentru schimbari culturale si aici nu poate fi o confuzie nici in partea de happening Rozalb, nici legat de lecture-ul lui Octavian Coifan.
asa cum poti sa observi in materialele pe care le-ai primit dupa eveniment nu se mentioneaza nimic despre eveniment sau happening sau prezentare, pentru ca erau gata cu mult inainte de eveniment. sunt doar informatii despre colectia care a stat la baza acestui happening si gasesc ca era firesc sa le oferim celor prezenti materiale pentru a afla mai multe despre universul creativ al labelului.
cat despre absolventii de management cultural, as vrea sa vad mai multi specialisti inspiring care sa activeze in romania pentru ca ar fi multe de facut si exista potential.
exista numeroase initiative culturale sau din zona industriilor creative care ar avea nevoie de expertiza in domeniul acesta, iar institutele culturale nu sunt singurele locuri in care acestia pot dezvolta proiecte inteligente. in acelasi timp, a da verdicte despre activitatea unui institut fara a avea un clue despre cum functioneaza o masinarie de genul acesta, este din nou hazardat.
nu ar fi corect sa nu mentionam ca procesul de reformare al ICR inceput acum cativa ani a adus schimbari majore benefice pentru intraga scena culturala vizavi de modul in care statul roman sprijina initiative de cooperare culturala si de export a unor proiecte / produse artistice.
bineinteles ca exista loc de mai bine, dar exemplele pozitive sunt nenumarate si nu le putem ignora
asta e tot acum.
mult succes si tie, dragos olea
Post a Comment