Sunday, February 14

TURCIA & LIBAN

DICE KAYEK
GEORGES CHAKRA


ZUHAIR MURAD

CHALAYAN

De cateva zile nu exista pagina de informatie despre moda care sa nu-mi vorbeasca despre Turcia. Tocmai s-a incheiat Saptamana Modei la Istanbul unde, presa zice, au fost prezenti peste 100 de buyeri !!! Mie cifra asta mi se pare enorma si ma intreb cati buyeri erau prezenti la Iasi, daca era vreunul ?

Turcia, tara invitata de Franta in anul 2009-2010, a reusit sa dea dovada de o organizare impecabila, sa puna la dispozitie fonduri si mai ales sa-si puna in valoare o intreaga pleiada de artisti contemporani, scriitori, compozitori, muzicieni, dansatori. Expozitia de la Grand Palais despre Istanbul a fost organizata cu ocazia acestui eveniment.

In materie de moda si industrie textila, Turcia se misca cu pasi repezi : masina mediatica este folosita foarte bine, motiv pentru care toata lumea stie ca a avut loc Saptaman Modei, ca au fost prezenti buyeri, ca au defilat nu stiu cati tineri. Tanara generatie scolita prin universitatile de design care au parteneriate atat cu mediul textil turc, cu organizatiile exportatorilor de textile cat si cu scoli de prestigiu din strainatate, este privita cu cat mai mult interes. In spate, mana de lucru este specializata, foarte calificata si aici produc atat marci precum H&M, cat si marcile de high-end care cer o calitate impecabila.

La Paris, nume precum Chalayan au deschis drumul? iar marca Dice Kayek, marca frantuzeasca insa infiintata de doua surori de origine turca, este prezenta consecvent la Saptamana Modei .

Si poate ca Turcia care are o traditie textila si care a fost furnizorul de jeansi al Europei nu e o surpriza. Dar ce te faci cu Libanul care are 4 milioane de locuitori si care nu prea zice nimic dpdv textil? Cum explicam prezenta creatorilor ce reusesc sa se impuna, incet incet, pe scena internationala a modei : modelul de succes Elie Saab nu mai are nevoie de prezentare, Zuhair Murad, Georges Charkra, Rabih Kayrouz.

Cand am venit in Paris sa studiez moda, prima prezentare la care am avut o invitatie a fost cea a lui Georges Chakra, primavara-vara 2008. Pastrez si acum caietul program, care avea o pana, culoarea roz aprins, infipta intr-un colt al acestuia. Hmmm, mi-am zis, cine stie ce kitch – ce inseamna ideile preconcepute ! Prezentarea a avut loc la Palais de Tokyo, intr-o sala in care au incaput 200-300 de invitati : buyeri, vedete locale de televiziune, mare parte din comunitatea libaneza de la Paris, critici, etc. Am stat in picioare, insa la un metru de podium si am putut sa vad perfect hainele : colectie feminina, atent lucrata, materiale scumpe si accesorii foarte bine asortate, spectacolul bine regizat cu muzica originala si manechine bine alese. Nu era o revolutie a creativitatii insa nici banale, din contra, cu o marca personala si perfecte pentru orice eveniment deosebit din viata unei femei. Apoi i-am vazut colectia de toamna - iarna si desi mi-a parut evident realizata pentru o clientela araba, cu multe paiete si cristale Swarovski, avea aceeasi amprenta. Chakra si-a lansat intre timp si o colectie de PAP, in cadrul Saptamanii Modei de la NY si a fost bine privita de critica.

Anul acesta in calendarul oficial al Saptamanii de HC, am dat de un nume nou, pentru mine : Maison Rabih Kayrouz. « Ok, who’s the guy ? ». Net-ul m-a indreaptat catre site-ul sau si aflu ca este un absolvent al celebrei Ecole de la Chambre Syndicale. Trece pe la Dior si Chanel cat sa aprofundeze meseria, si apoi, se intoarce in Beyrouth unde creeaza marca proprie. In prezent face parte din calendarul de HC ca « membru invitat », in timp ce Elie Saab este « membru corespondent ». Deci Libanul, este reprezentat la Paris, foarte bine, de 4 creatori.

Elie Saab a deschis in 2007 un boutique in cartierul numit si « triunghiul de aur », cartier numit astfel, deoarece este delimitat de cele trei bulevarde celebre si scumpe, ca si chirie, care formeaza un triunghi : Av. George V, Av. Montaigne si Champs Elysees. Deschiderea boutique-ului intr-un loc in care multe firme franceze nu au unul, a reprezentat o investitie de imagine si un gest care sa confirme un business de succes. Saab imbraca actritele si celebritatile pentru evenimente deosebite si anul trecut a semnat o licenta de parfumuri cu firma ce detine si licentele Jean Paul Gaultier, Narciso Rodriquez si Issey Miyake. Deci in curand va aparea si parfumul Saab, dovada suprema a faptului ca numele Saab ne face sa visam. Toti au reusit sa castige o clientela, in primul rand americana si sa dezvolte clientela din Orientul Mijlociu si Golf.

Cum se explica prezenta si succesul acestor doua tari ?

- studiile serioase in domeniu si pasiunea sincera pentru vesmant si croi : toti au studii fie in Franta, UK, fie in tara lor, si au continuat cu consecventa sa perfectioneze ceea ce fac; asta i-a ajutat sa inteleaga si partea tehnica a meseriei, dar si cum functioneaza sistemul.
- pentru Turcia : statul a inceput sa se implice serios in sustinerea tinerilor / pentru Liban : in Franta exista o foarte importanta si bogata comunitate libaneza, care are o putere de lobby insemnata. Toti acestia pot inlesni relatiile cu organismele franceze importante din domeniu, pe de o parte, dar sunt si clienti potentiali sau existenti, pe de alta parte .
- toti au o orientare business foarte corecta si au reusit sa foloseasca masina de PR extrem de bine : libanezii desi prezenti la Paris nu cred ca realizeaza mare parte din cifra lor de afaceri prin Europa. Imbraca celebritati de la Hollywood si din lumea araba si cam pe acolo se gaseste si grosul clientilor lor. Aceasta le ajuta finantarea prezentei la Paris, prezentarile de moda si boutique-urile din acest oras (Zuhair Murad are unul tot in « triunghiul de aur ») si toti au showroom aici, dar si acasa.
- pentru Turcia, Chalayan a deschis un drum foarte important si datorita lui multa lume sta cu ochii pe tinerii de aici . Va mai aduceti aminte de Rifat Ozbek? Tot de origine turca si el.
- sunt consecventi : nu anul asta defilam si mai venim peste trei ani, cand ne-am mai lasat de petreceri mondene si mai avem chef sa facem o excursie la Paris.
- au in spate echipe de profesionisti care construiesc marca : de la atelierul de creatie, pana la cel comercial.
- nici unul, in afara de Chalayan, nu este vreun geniu creativ, vreun artist gen McQueen, insa toti stapanesc foarte bine meseria si si-au creat un stil propriu, ceea ce este VITAL in moda : toata lumea stie ca daca vrea o rochie feminina de nunta si-o poate lua de la Saab !

Deci ca sa facem o paralela cu « fascinanta Romanie » si sa-mi raspund din cand in cand la intrebarea pe care mi-o pun tot timpul, « ce ne trebuie ? », as concluziona :

- un talent-artist iesit din comun care sa sparga gheata si sa faca Parisul sa vorbeasca despre Romania si altfel ;
- scoli adevarate in care sa se invete aceasta meserie asa cum este ea in realitate si nu prin ochelarii roz al fascinatiei pentru arta ( McQueen, Margiela, John Galliano,etc….su facut scoli de design vestimentar in care te invata cum sa croiesti dar si cum sa promovezi marca, sau cum sa « imparta » o colectie)
- suport real si consecvent din partea statului prin programe dedicate tinerilor si incepatorilor in domeniu ;
- comunicare despre ce inseamna meseria de designer : a fi designer nu inseamna a aparea in paginile revistelor mondene ci munca multa, informare, educare permanenta, analiza, stres, organizare, calitati de manager, dorinta de a continua si peste 10 ani, nu numai pana dai un tun.
- un organism care sa puna niste baze corecte si care sa apere interesele industriei, format din oameni care nu au interese meschine, care iubesc meseria si care, mai ales, o cunosc ca in palma.

Daca imi mai vin si alte solutii o sa vi le impartasesc.


No comments:

Related Posts with Thumbnails