Wednesday, June 16

Raspuns la intrebare. Pentru Maurice Munteanu.

Buna Maurice,

Tin sa raspund la afirmatia cu privire la necesitatea sau obligativitatea prezentei unui stilist pe langa creatorii romani. Si vreau sa o fac deoarece exista aceasta tendinta in « critica » de moda romaneasca de a trasa un mare egal intre ceea ce se intampla la international (mai ales la Paris) si ceea ce se intampla in Romania. Treaba aceasta se face uitand total ca noi facem moda de putin timp si ca, in prezent, pe langa faptul ca inca nu exista un sistem coerent si logic de moda, nu exista nici cultura a consumatorului pentru marcile de creator.
Ar trebui sa te intrebi intai de ce are Lagerfeld sau Elbaz un stilist pe langa el. (Da-mi voie sa pun sub semnul intrebarii viitorul acestei practici dupa scandalul dintre Balenciaga si Carine Roitfeld si explozia netului si a puterii pe care o acorda marcilor). In realitate un stilist ofera unui creator sfaturi ce tin de partea oarecum comerciala si de modul in care ceea ce s-a creat se « muleaza» pe tendintele pietei. Se poate vinde sau nu, poate capta atentia sau nu, este in tendinta ? Avand in vedere ca moda a devenit la un moment dat un domeniu in atentia marilor grupuri si a fondurilor de investitii, deci care aduce bani, s-a inceput crearea unor parghii care sa-i ofere siguranta ca aceste venituri vor continua sa curga, totul pe fondul unei dezvoltari a industriei si a unei concurente crunte.
Aceste conditii exista si acum: este la fel de greu sa vinzi si teama sa nu gresesti o colectie este foarte mare. Ce se schimba este faptul ca marcile se adapteaza rapid si dispun de foarte multe moduri de a fi in contact cu consumatorul si de a analiza ceea ce acesta vrea. Exercitiul este complex si functioneaza pe o piata « matura » de moda. Am lucrat pentru o marca - Dice Kayek - a carei creatoare facea apel la un stilist foarte cunoscut pentru ca acesta ii oferea o oarecare siguranta probabil si pentru ca asa cum spui, toata lumea are unul. Acesta nu facea decat sa incaseze un cec gras pentru cateva ore petrecute analizand ceea ce era deja facut si dand sfaturi care nu aveau un grad de pertinenta foarte mare.

Ma intorc acum la Romania. Are rost ca George Hojbota, care probabil ca reuseste cu greu sa-si finanteze productia colectiei de podium, sa plateasca un stilist care sa-l sfatuiasca ? Si sa-l sfatuiasca cu privire la ce mai exact ? La ce va dezvolta dupa prezentarea de moda pentru cei cativa clienti ? La a fi modern ? La a avea o colectie bine realizata ? Pentru ca pentru toate astea creatorul roman nu are nevoie de stilist ci de pasiune, educatie, cultura si tehnica. Iar tot ceea ce trebuie sa aiba pe langa el este un manager bun si un bun tehnician. Aceste elemente vor face ca o marca romaneasca si un creator sa castige increderea managerilor de magazin, a cumparatorilor si speram a exportului. Acestea sunt marile linii care trebuie sa fie copiate dupa Paris, restul trebuie adaptat unui mediu care acum invata sa mearga.

No comments:

Related Posts with Thumbnails