Tuesday, November 30

Imaginarul personal si imaginarul colectiv

In aceasta luna Parisul serbeaza arta fotografica si acest lucru ma determina sa va vorbesc despre ceea ce astazi este numit ''imaginarul personal'. Probabil ca fiecare generatie sau fiecare domeniu este influentat de anumite fotografii care raman embleme ale epocii. Moda are multe exemple de acest fel. Am incercat sa ma intorc in timp si sa redescopar in arhiva mentala a imaginarului meu care au fost imaginile care m-au marcat, acelea atat de puternice incat sa persiste si acum in memoria mea si care, inconstient, ma influenteaza inca. Mare parte sunt imagini de film si acum, facand acest exercitiu imi dau seama ca intr-o parte din aceste poze pe care toata lumea le cunoaste, cel mai mult m-a atras silueta pe care imbracamintea o construieste:

1. rochia cu crinolina a lui Scarlett O’Hara; de fapt fiecare rochie pe care a purtat-o in film ma facea sa-mi promit copilareste "cand o sa fiu mare o sa-mi fac rochii la fel". Nu-mi dadeam seama ca de fapt nu croiul e problema, ci epoca. Asta explica slabiciunea pentru rochiile de Oscar, probabil printre singurele locuri in care se mai poate purta ceva atat de somptuos.



2. silueta longilina si feminitatea pantalonului in poza lui Helmut Newton pentru YSL. Fata de pantalon am avut o atitudine de "love and hate"; in acest moment am acceptat faptul ca de fapt imi plac si ca pot deveni foarte feminini daca stii cu ce sa-i combini. Sunt inca in cautarea acelui pantalon care sa-mi puna in evidenta silueta si cred ca este unul dintre cele mai dificile obiecte de imbracaminte din punct de vedere al croiului; foarte rari sunt cei nu fac mustata sau care se aseaza bine. Visez la o pereche « sur-mesure ». In aceasta poza ceea ce ma mai atragea atunci cand am vazut-o prima oara, era pozitia manechinului, cu capul un pic in fata, picioarele: unul care sustine silueta si celalalt adus in fata si unghiul pe care il face cotul indoit. Acum e banal, insa atunci era ceva nou si atragator.

2. Bette Davis in "Now,Voyageur', film pe care nu l-am vazut insa aceasta poza am vazut-o prima oara intr-o mica carte despre masina Holywood-ului pe care o aveam in biblioteca si editata cu muuult timp inainte de revolutie. O rasfoiam cu aceeasi curiozitate de fiecare data si analizam fiecare poza, ce altceva puteam face daca acces la filme nu aveam! Imaginea ei cu palaria in forma de scoica imi parea de o eleganta absoluta si tarziu mi-am dat seama de legatura cu new look-ul Dior. Alta poza pe care am "arhivat-o" inconstient pentru ca in copilarie habar nu aveam ce a insemnat aceasta silueta.



3. toate campaniile publicitare la parfumurile Calvin Klein (cu Kate Moss si Christy Turlinghton, printre altele) din anii '90 : simplitatea modului in care sunt exprimate prin fotografie sentimente si stari care in final ne fac pe toti sa vibram : dragostea, inocenta, frumusetea, familia, cuplul fericit, erotismul, copii, etc.





No comments:

Related Posts with Thumbnails