Sunday, February 3

Despre altfel de romani la Paris

Ca poveste adevarata din metroul parizian - unde altundeva? - dupa textele lui Plesu....

Plec de la Institut catre casa, cu o colega. Ora de varf, luam metroul, destul de plin. In mijlocul vagonului o instalatie muzicala, improvizata, jegoasa, care urla la maxim o melodie hip-hop romaneasca. Langa aceasta instalatie 2 romanasi, murdari si agitati, bateau din palme si faceau cateva scheme de "break-dance" chinuit in timp ce urlau cuvintele vulgare pe care nimeni nu le intelegea - in afara de mine. I-am vazut in ultim moment, de cele mai multe ori incerc sa evit sa urc in vagoane cu muzicanti, nu pentru ca sunt romani, ci pentru ca statiile alea urla atat de tare incat ma obosesc......si nu am putut schimba vagonul. Ne asezam si incerc sa-i ignor. Lumea din jur, obosita dupa o zi de munca si plictisita, este plin de astfel de muzicanti in metrourile din Paris, nici macar nu-i baga in seama. Colega mea se distra pe seama lor si ma intreaba " Oare in ce limba canta?". Am stat mult fara sa raspund, ca si cum n-am auzit ce ma intreaba. Asta pentru ca in mintea mea nu stiam daca sa raspund "romana" sau "nu stiu".

Nu de alta, insa veneam dupa o prezentare de aproape 40 de minute in fata clasei, in care am incercat sa prezint atat cat puteam prezenta intr-un timp scurt, Romania cu istoria ei "chinuita" si cu incercarile de a deveni o tara normala. Am vorbit despre Micul Paris, Brancusi, Doina Levintza si marcile romanesti de imbracaminte, despre ce a insemnat deschiderea Carrefour, Ikea pentru romani, despre evolutia economica, despre comunism si Casa Poporului, si despre faptul ca Bucuresti este capitala si nu Budapesta :). La sfarsit, toti colegii, fara exceptie, mi-au zis ca a fost o super idee sa fac aceasta prezentare intrucat ei stiu atat de putin despre Romania, despre istoria ei, despre realitatea din tara, in general.

Revin la faza din metrou, colega Eva - nemtoaica - se uita lung la mine si nu stie daca am auzit intrebarea sau nu. Eu derulam in cap raspunsurile posibile: nu stiu, nu inteleg sau sunt romani, si ma intrebam daca sa mint sau nu. Intre timp melodia se schimba si din hip-hopul romanesc, "marele dansator si cantaretz" o da pe o melodie arabeasca gen manea si incepe sa dea din buric in timp ce celalalt il acompania cu batai din palme.

Am raspuns ca nu stiu si in momentul acela mi-am zis ca e ultima oara cand mai mint despre romani.

2 comments:

T said...

ANTITEZA

1.Citesc si admir blogul Florentinei de ceva vreme. O admir pentru bucuria cu care scrie, bucurie copilareasca, nebuneasca si contagioasa. Nu stiu daca are talent Flo (probabil nu si nici nu sunt in masura sa apreciez), nu stiu daca are multi cititori ( proabil nu si nici nu fac audimetrie), insa are ceva pe care cei mai multi dintre noi l-au pierdut in ziua de azi. Are timp...pentru sufletul ei si pentru prieteni!
Ceilalti suntem ocupati sa (mai) facem un Master, sa ne contruim o cariera(promitatoare) sau pur si simplu sa "facem bani"! Nu mai avem timp pentru familie, prieteni sau cunoscuti, nu mai avem timp nici macar pentru noi. Asa m-am hotarat sa fiu alaturi de Florentina cu cateva randuri ( probabil fara talent) si sa-mi acord 5 minute, in care sa scriu si altceva in afara de rapoarte, note, rezumate. Sa scriu pentru prieteni...cu bucurie copilareasca.

2. J'écris pour me taire- Philippe Léotard!
Eu spun ca ai scris pentru ca iti pasa si pentru ca te doare. Cunosc sentimentul foarte bine! Sa auzi vorbind romaneste si sa intorci capul ( in partea opusa, bineinteles). Sa auzi vorbind romaneste si sa vorbeste tu in franceza pentru a nu fi asociat cu "acel" roman!Nu cred insa ca avem de ales, trebuie sa asumam "acei" romani, pentru simplul fapt ca ei exista si sunt conationalii nostri. Pe de alta parte ma intreb ce este mai rau? Sa canti in metrou "Drumurile noastre toate" ( saracul Dan Spataru, ce blasfemie)sau sa canti la fel de fals pe posturile de televiziune? Sa te prostituezi la Paris sau sa faci "prostitutie" pe scena politica romanesca? Sa spargi parcmetrele sau sa devalizezi banii publici ai Romaniei? Pastrand proportia, il prefer pe bietul cantaret care isi poarta crucea. Oricum imaginea Romaniei o fac mai degraba cei cu gulerele albe. Iar eu nu am auzit inca nimic la Bruxelles despre cantaretii din metrou, in schimb despre coruptia din Romania...s-au inventat Comisii! Flo, daca ai scris despre asta, este pentru ca iti pasa! Te-as acuza chiar de patriotism daca cuvantul ar mai avea semnificatia de acum 100 de ani! Pe de alta parte...nu trageti in bietul pianist!

3. Nu sunt un fan declarat al Frantei cum nici un contestatar inrait al Romaniei. Incerc sa raman neutru si sa-mi justific opiniile. Insa Parisul nu poti decat sa il iubeste. De acea gasesc formularea ta "J'adore Paris!"un pic "pleonastica". Poate sa nu iti placa carnea de porc, pepenele galben sau gara de la Piatra Olt. Insa Parisul nu poti decat sa il iubesti. Cu toate contrastele lui, daca e vorba de iubire nu ii vezi decat calitatile. Vezi mai mult frumusetea arhitecturala decat mizeria (in care calci) lasata de caini "europeni", vezi mai mult cartierele de lux decat zona marginasa mizera, restaurante gastronomice si nu kebap de cartier. Parisul e un oras viu, care respira, canta si danseaza. In timp ce noi romanii ne razboiam cu tot felul de popoare migratoare, in Franta se construia. De asta iubim Parisul, pentru ca intr-un fel este al nostru caci am stat mii de ani de straja la hotarele Europei!

FLORENTINA said...

Salut,

multumesc pentru cuvintele frumoase. Oricum cred ca ai dreptate, mi-a pasat si inca imi pasa de Romania, pentru ca deh, este locul in care am venit pe lume si e greu sa te detasezi.

Pot sa stiu cine esti?

Florentina

Related Posts with Thumbnails