Sunday, February 10

Cum am petrecut Noul An Chinezesc?

Stiu, sunt restanta cu o gramada de povestiri.....si in seara asta Rodica mi-a cerut sa scriu mai in detaliu despre prezentarea despre Romania facuta in fata clasei. Am sa fac si acest lucru insa saptamana viitoare, acum ma pregatisem sa va descriu cum am petrecut Anul Nou Chinezesc.

Credeti-ma ca ma pregatesc inainte de a scrie aici: trebuie sa ma decid asupra subiectului, apoi ma gandesc de ce vreau sa il impartasesc cu voi, este interesant, va plictisesc, are in el o umbra de poezie sau este ceva nou etc. Apoi, de-a lungul celor 7-8 statii pe are le parcurg zilnic cu metroul catre Institut, imi scriu in minte niste fraze...... pe care de obicei incerc sa nu le uit pana duminica seara. Daca le uit inseamna ca nu erau bune si nu ma panichez :). In concluzie, in seara asta despre Ting Ii si Anul Sobolanului.

Ting Ii este colega mea chinezoaica...numele se pronunta de o maniera aproape haioasa si o sa va explic in detaliu acasa, parca este o fraza de desen animat. Cu toate astea semnificatia lui in chineza este aproape poetica: ceva cu calm si frumos, nu mai tin minte exact.

Pe 7 februarie am avut un examen si dupa, am fost invitata la ea sa mancam tofu fondu si astfel sa-mi prezinte o inteaga traditie chinezeasca. Am vorbit mult cu ea despre cultura chinezeasca, despre traditii, obiceiuri, de ce numarul 8 este important si daca este adevarat ca in vremuri stravechi chinezii, dupa principiul feng-shui construiau toaleta numai in afara casei. Da, cica este adevarat!

Ii lipseste sarbatoarea asta petrecuta in familie si mai ales, imi zicea ca nu a mai avut plicul rosu de vreo 3 ani, pentru ca ea studiaza in Franta din 2005. Plicul rosu care contine o suma de bani ce se termina cu 8, neaparat - pentru ca 8 este cea mai norocoasa cifra in traditia chineza - este oferit de parinti copiilor in seara de Anul Nou. Ea cica primea de fiecare data 888 bani chinezesti.

Sa va zic ce e tofu fondu: o supa de pui, cu bucati de pui in ea pe care Ting Ii a pus-o pe masa din living intr-un recipient care o incalzea, un fel de oala care era bagata la priza - ca altfel nu stiu sa va explic. Apoi a adaugat bucati de branza tofu, niste chiftelute de peste gata pregatite, niste bucati de ridichi negre curatate si taiate in cuburi. Am asteptat vreo 10 - 15 minute pana ce toate astea au inceput sa se inmoaie, sa se fiarba in supa. Mi-a dat un bol, clasicul bol chinezesc in care se pune orez, 2 bete - ador sa mananc cu betele - si sos de soia dulceag si caramelizat. Pescuiam din oala bucatelele de tofu, pe care le dadeam prin sos, apoi o bucatica de ridichie gata fiarta. Apoi a pus un fel de ravioli chinezesc unplut cu carne de porc si taitei lungi si albi de orez. Sa ma vezi chinuindu-ma sa strang intre bete taiteii alunecosi si subtiri!!!

Era ceva nou pentru mine, evident, si apoi imi placea sa o urmaresc cum mananca. Ma gandeam cum numai faptul ca folosim un cu totul alt fel de tacamuri ne schimba comportamentul la masa si modul de a face mancarea - nu exista oase in nici o mancare chinezeasca pentru ca nu au cum sa le scoata, avand in vedere ca folosesc numai bete.

Manuia cu dexteritate betigasele si normal ca taiteii nu ii puneau nici o problema. La sfarsit si-a tras bolul pana aproape de fata si ajutandu-se de bete a aruncat in gura ultimele resturi de mancare si sos - cam cum am face noi sa sorbim ciorba numai ca ea se ajuta de bete.

In China, pestele nu se mananca niciodata congelat, la restaurant iti este prezentat intai viu apoi mancare iti este pregatita din exemplarul ales, chestia asta schimba gustul oricarui fel de mancare cu peste. Apoi ca mancarea chinezeasca din Europa nu are nici o legatura cu cea din China, dar asta cred ca stiti deja.

Ceva saptamani in urma mi-a povestit ca i-a fost greu la lucrul in echipa deoarece spre deosebire de Franta, in China nimeni nu incearca a-si impuna ideea proprie, ci se tine cont de echilibrul si mesajul intregului grup astfel incat rezultatul sa fie armonie cu toate persoanele care formeaza grupul. Nimeni nu face vreo tentativa sa iasa in fata si sa se impuna agresiv numai pentru ca el considera ca are dreptate.

Gustul a tot ce am mancat la ea a fost nou si vechi parca....stiam, in mare, gustul fiecarui produs mancat: tofu, ridiche, pui, insa modul de a le servi impreuna, fierte impreuna in supa si cu sos a fost nou. Simpatica experienta culinara mai ales ca-mi place sa cunosc culturi noi si prin arta lor culinara.

Deci, bine am pasit in anul Sobolanului, an bun pentru inceput de proiecte! Daca aveti idei care cer a fi puse in practica nu ezitati sa faceti asta pe parcursul acestui an. Succese si La Multi Ani!

No comments:

Related Posts with Thumbnails