Monday, March 17

LV

Povestea Louis Vuitton reprezinta una din povestile de succes ale ultimilor ani. Firma, creatoare de bagaje si genti pentru voiaj a fost infiintata in anul 1878 de catre Monsieur Louis Vuitton . La un moment dat, anii 80, a fost vanduta lui Bernard Arneault , care la acea vreme incerca sa construiasca un imperiu de lux. Astazi se pare ca a reusit foarte bine. Imperiul de lux se numeste LVMH si pe langa marca LV mai detine Christian Dior Perfums, Celine, Chloe, Kenzo, Givenchy, Marc Jacobs, Loewe, Emilio Pucci, Donna Karan, ceasuri Tag Hauer, Chaumet, De Beers, magazinele Sephora, Le Bon Marche, precum si marci de bauturi de lux precum : Moet et Chandon, Veuve Clicquot, Dom Perignon + altele.

LV nu inceteaza sa deschida magazine in toate colturile lumii si gratie unui marketing ireprosabil, a unei gestiuni perfecte a afacerii din toate unghiurile – distributie, aprovizionare, productie, fidelizare clienti, notorietate, productie, calitate – castiga cam toate pietele pe care le ataca. Este una din marcile care produce numai in fabricile proprii cu un control al calitatii foarte dur si un savoir-faire ireprosabil. Altfel nu se poate explica cum genti care sunt fabricate din 75% poliester si numai 25 % piele, pot fi vandute cu peste 1000 eur.

In cadrul cursului de « visual marchendising » am avut oocazia sa vizitam « maison-ul » LV de pe Champs Elysees, intr-o dimineata de la ora 9 la ora 10, adica inainte de ora de deschidere. Singuri in magazin, insotiti de profesoarele noastre – una dintre ele arhitect si cealalta director de visual marchendising la Yves Saint Laurent – si de directoarea de visual marchendising de la LV, si printre toti angajatii care erau ca niste titirezi care faceau curatenie, stergeau produsele si pregateau boutique-ul pentru un nou val de cumpararori, am reusit sa intelegem un mecanism de succes. Experienta a fost extraordinara, in primul rand pentru ca ne-am plimbat prin magazin nestingheriti, aproape ca intr-un muzeu, si am putut privi detaliile in liniste si apoi pentru ca ni s-a explicat cum functioneaza acest magazin atat de special – dpdv al suprafetei dar si a modului de gestionare a stocurilor, a marfii expuse, a modului de atragere a clientului.

I se spune « maison » si nu boutique sau concept store sau orice altceva vreti voi, din cauza dimensiunii. Se intinde pe 5 etaje, a durat 2 ani sa fie renovat si sa i se dea imaginea de acum. De fapt conceptul a fost ca in anumite parti sa se anuleze etajele si sa se creeze un spatiu pe verticala, foarte inalt. LV este una din putinele firme care are un birou propriu de arhitectura si design inclus in organigrama. Vitrinele se schimba o data pe luna in timpul noptii. Magazinul este impartit pe teme : genti femei, barbati, accesorii, imbracaminte, voyage, bijuterii si au chiar si o librarie in care se vand carti pe tematica de voyage - asa cum ziceam, traditional LV crea bagaje pentru cei care calatoreau si incerca sa inventeze diverse modalitati de a transporta obiectele personale ale clientilor intr-un mod cat mai sigur si placut. In conditiile in care la aceea vreme lumea calatorea cam cu toata suita, garderoba, animalele de companie, etc. In cadrul magazinului au loc modificari ale cate unui raion la fiecare saptamana : se expun modele noi, se inlatura altele, se creeaza un nou concept.

In spatiul care este in fata usii de intrare numit « la consiergerie » se expun modelele de genti din defilee. Pe pereti , la inaltimi destul de mari sunt expuse genti traditionale datand din perioada de inceput a firmei si de obicei pentru stergerea lor de praf sunt folositi alpinisti. Cladirea pe langa faptul ca are 5 etaje in sus, mai are si alte 5 in jos !!!!! unde exista un stock impresionant – in conditiile in care ideea de stock 0 este folosita la maxim in zilele noastre. Dar ni s-a explicat ca este un caz special si ca celelelate magazine nu functioneaza decat cu aprovizioanare asistata pe calculator, zilnica.

De la venirea lui Marc Jacobs firma parca a inviat, acesta implicandu-se pana si in design-ul ambalajelor – cutiile de pantofi si genti. Se incearca incet incet si pozitionare pe couture cu colectii care au preturi foarte mari, ceva mai mari decat toti concurentii as zice.

La etajul 5, insa pe o alta intrare, exista o galerie de arta contemporana, Bernard Arneault fiind un mare colectionar de astfel de arta si in ton cu trand-ul de acum care leaga moda cu arta contemporana. Ne-au dus si acolo si expozitia era in jurul unei expeditii organizata de Citroen in 1934, « care se numeste « expeditia galbena » dupa culoarea masinilor. A inceput in Beyrouth si s-a terminat in China, s-au parcurs aproape 30.000 km si LV a fost cel care a creat bagajele membrilor. Acum tot LV a invitat artisti din tarile care au traversat acesta expeditie pentru a expune in cadrul galeriei pe tema calatoriei.

Au creat un univers intreg in jurul voiajului si a meseriei de baza a lui Louis Vuitton – malletier = bagajier daca se poate spune asa, un loc de cumparaturi in care deja la ora 10 cand vizita noastra se termina, era calcat de primii clienti, cine credeti – japonezii si chinezii. Intr-o zi, pe strada am vazut o secventa care este emblematica pentru « cumparaturile la LV ». Un cuplu japonez, probabil indragostit care venise sa viziteze Parisul, se plimba in fata mea. Ea era atat de fericita ca-si luase o geanta de la LV si i-o arata lui cu multa, multa bucurie pentru ca apoi sa si-o agate de brat, asa goala cum era. E ceva simpatic in japonezii astia care inca se extaziaza in fata produselor de lux create in Europa in general si in Franta in special. Ah, uitam sa va zic, Japonia “inghite” 40% din piata de lux din lume.

No comments:

Related Posts with Thumbnails