Wednesday, April 30

Moda nu e arta


IFM-ul nu a fost infiintat de Ministerul Educatiei din Franta asa cum multi ar crede. Initiativa infiintarii acestei institutii a apartinut lui Pierre Bergé care impreuna cu un grup de manageri din industria modei si a textilelor a initiat acest proiect si care, cu sustinerea Ministerului Industriilor, a luat fiinta in urma cu 20 de ani.


Pierre Bergé este cel care alaturi de designerul Yves Saint Laurent a infiintat casa de moda cu acelasi nume si personaj considerat astazi un guru al modei in Franta. El nu este un creator ci un entrepreneur care a facut tot posibilul ca marca YSL sa i-a fiinta si apoi sa reziste in timp.


Acum ceva timp a tinut o conferinta la IFM si si-a inceput discursul cu urmatoarea fraza: "Moda nu este o arta insa e nevoie de un artist ca sa o creeze". Acum 20 de ani oamenii din industria modei franceze au realizat ca pe langa artist este nevoie de un manager cu un simt al creatiei, care sa stie cum sa comunice cu creatorul si care sa stie cum sa vanda ceea ce designerul creeaza.


Pierre Berge a reusit foarte bine sa faca acest lucru, ne-a povestit cum in primii 12 ani YSL era pe pierdere insa in permanenta trebuia sa faca rost de fonduri pentru a asigura mijloacele crearii colectiilor pentru urmatorul sezon, si apoi urmatorul..... pana cand YSL, cunoscut peste tot de altfel, a inceput sa aibe si profit.


Cred ca in prezent casa de moda fara un creator talentat si care este un maestru perfect al croitoriei nu se mai poate asa cum nu se mai poate o casa de moda fara un manager de geniu. Intotdeauna exista acest duo: Galiano si Sidney Toledano la Dior, Marc Jacobs si Bernard Arneault la Louis Vuitton, Miuccia Prada si sotul ei - Patrizio Bertelli la Prada, Marc Jacobs si Robert Duffy pentru Marc Jacobs, Valentino si Giancarlo Giammetti la Valentino.


Piere Bergé a realizat acum 20 de ani ca moda numai de dragul artei nu o sa mai fie posibil in anii 2000 si ca trebuie sa existe un centru care sa pregateasca manageri care - foarte subtil - trebuie sa stie cum sa "managerieze" ceva ce prin definitie nu are nevoie de directii si limite - asa cum se face azi in moda - ci de libertate, si anume creatia. Manageri care sa "gestioneze" caracterele complexe si libere ale creatorilor si care sa se asigure ca marca va rezista pe piata in timp.


Un exemplu de creator care nu a reusit sa se adapteze acestei situatii a fost Thierry Mugler. Creator genial care s-a lansat la inceputul anilor 90 cu reinterpretari de silueta, a avut un succes enorm. In timp nu s-a putut adapta unui sezon si unui management care, de altfel, asigura existenta marcii create si astazi practic nu-ti mai poti cumpara haine Thierry Mugler - daca vrei si daca iti permiti - pentru ca practit nu mai are cine sa le creeze si nu prea mai exista doritori care sa le distribuie.


In final Thierry Mugler a vandut marca ce-i poarta numele grupului Clarins - da, cel cu parfumurile si cosmeticele - grup care se "chinuie" s-o reinvie, aducand diversi creatori. In prezent TM creeaza costume pentru Cirque Du Soleil si se bucura de succesul parfumului Angel - care se bate pe locul 1 in Franta impreuna cu Chanel no 5. Este un artist care a vrut sa faca arta si moda nu i-a permis acest lucru asa ca s-a indreptat spre alte teritorii: costume de teatru, de circ, fotografie. V-am atasat si eu o poza cu una din creatiile sale si am mai aflat ca videoclipul "Too Funky" al lui George Michael este de fapt regizat de Mugler, iar toate costumele sunt evident create tot de el.










No comments:

Related Posts with Thumbnails