Sunday, December 13

La Haute Couture



Madeleine Vionnet


Balenciaga 1965


Dior 2009


Pentru ca ne face sa visam si sa urmarim prezentarile de moda cu sufletul la gura, pentru ca exista o intreaga disputa in jurul sau ‘este pe cale de disparitie sau nu’, pentru ca in tara sunt cativa care folosesc acest termen fara macar sa stie cu adevarat ce inseamna, mai adaug cateva explicatii unui termen despre care se vorbeste mult dar care nu este inca pe deplin inteles.

Haute-couture-ul este apanajul Parisului. Parisul si mai exact spus, orasul regilor Frantei, a dezvoltat acest termen si l-a adus la rang de arta. Nu trebuie uitat acest lucru deoarece in prezent nimeni nu poate spune ca face haute couture fara a obtine aprobarea Parisului = Federation Français de la Couture, du Prêt-à-porter des Couturiers et des Créateurs de Mode. Ca sa obtina aprobarea Parisului, o casa de moda trebuie sa indeplineasca anumite conditii (Cf. decretului 45-147/29.01.1945 !!!!)
« - prezinta in mod regulat la Paris, cel putin de doua ori pe an, modele originale create de intreprindere. Modelele astfel create trebuie sa fie reproduse pe masurile clientei de catre intreprinderea insasi, excluzand cu desavarsire lucrul in exterior sau in serie, sa comporte una sau mai multe probe direct cu clienta sau pe manechin. Pentru a fi reproduse, aceste modele pot fi vandute direct sau indirect intreprinderilor frantuzesti sau straine
- dovedesc procesul de creatie al modelelor prezentate si nu cumpara nici un model din exterior
- sunt autorizate de o Comisie de Clasificare si Control creata in acest scop in cadrul Camerei Sindicale de Couture din Paris, din care pot face parte si alte persoane din Oficiul Profesional de Arta si Creatie sau apartinand mediilor ce se bucura de o competenta recunoscuta.

Listele cu intreprinderile ce satisfac conditiile definite mai sus, vor fi aprobate prin decizia ministrului productiei industriale. Aceste liste vor fi revizuite cel putin o data pe an »

Deci, daca tu creezi o colectie la tine in tara, in studioul care indeplineste toate conditiile unui studio de haute-couture, dar marca nu ti-a fost aprobata de Federatie si deci, nu defilezi in calendarul oficial de la Paris, atunci nu ai nici un drept sa te numesti casa de haute couture. Modul de organizare al unui atelier de haute couture face obiectul unor reglementari, si el : dpdv al numarului de persoane angajate, al materialelor folosite, etc. Mai trebuie spus ca exista si 'petite' si 'moyen' couture. Atelierele care indeplinesc numai o parte din aceste criterii se pot denumi astfel ; insa ele nu prezinta in cadrul saptamanii modei.

O activitate de haute-couture este extrem de costisitoare, daca luam in calcul numai faptul ca trebuie organizate 2 prezentari de moda pe an, ca trebuie sa exista un designer de valoare care sa asigure creatia, ca trebuie sa fie angajat un personal ultra calificat si ca materialele folosite sunt dintre cele mai nobile si utilizate in cantitati mari. Apoi cantitatea de munca si deci costul mainii de lucru cantareste greu, avand in vedere ca toate articolele se creeaza intr-o prima faza in panza de bumbac si numai apoi se trece la realizarea efectiva a modelului.

Este motivul pentru care, in era prêt-a-porter-ului si a delocalizarilor, imbracamintea haute couture a devenit din ce in ce mai scumpa si clientii din ce in ce mai putini. Inceputul secolului XX este perioada cea mai prospera pentru haute-couture in Europa : pana in 1914, 50% din clientela sa o reprezinta frantuzoicele, iar dupa 1918 din cauza razboiului care a dus la slabirea sitemului economic si la caderea unor regimuri monarhice, se impune o clientela din America. In anii 70, vine randul Extremului Orient si al tarilor arabe.

Mai trebuie spus ca, nu numai persoanele fizice au fost clienti acestui domeniu, ci si achizitorii profesionali. Asa se face ca ‘marile magazine’ din SUA sau din alte tari achizitionau in schimbul unei sume de bani, dreptul de a reproduce cateva modele. In anii ’20 Madeleine Vionnet da dreptul unui atelier frantuzesc sa-i reproduca modelele, dar nu in mai mult de 3 exemplare. Aceasta masura este luata in incercarea de a opri copierea modelelor sale.

In prezent la haute couture nu mai este o afacere rentabila pentru nimeni, toata lumea stie acest lucru. Desi, prin prisma schimbarilor care au loc in acest moment in domeniul luxului, este posibil ca cei bogati sa se re-intorca. Insa ea continua sa indeplineasca un rol important : acela de atelier de creatie al modei si un levier de imagine foarte important pentru casa de moda ce-si intretine atelierul. Mai trebuie spus ca este un levier de imagine si pentru Franta. Este explicatia pe care mi-o dau cand observ tineri de genul Alexis Mabille, in calendarul de haute couture.


Bibliografie: 'La Haute Couture 'de Francois-Marie Grau & 'Istorii ale Modei' de Didier Grumbach


Recomand si documentarul realizat de Arte, 'Signe Chanel', care prezinta modul de functionare al unui atelier de haute couture.....e drept cel mai faimos.



1 comment:

Raluca Ursachi said...

Foarte foarte folositor si instructiv articol! Evolutia tipului de clientela mi se pare foarte revelatoare: de-aia moda frantuzeasca a devenit aproape "sport" (gen Coco Chanel) pentru clientela americana, si atât de bling-bling si tape-à-l'oeil pentru araboaicele si rusoaicele cu "bani noi".

Related Posts with Thumbnails