Sunday, January 10

Soldes, soldes, soldes !!!





6 ianuarie a marcat in Franta debutul sezonului oficial de solduri, sezon ce a inceput anul acesta cu aproximativ doua saptamani mai devreme decat se intampla anul trecut. Motivul este simplu: criza ce face ca vanzarile sa sufere. Acesta va dura 5 saptamani si toate sperantele de "corectare" a cifrei de afaceri sunt indreptate catre acest moment. Primele feed-back-uri sunt bune, aproape toate marile lanturi au declarat ca vanzarile din primele zile au intrecut toate asteptarile si ca au avut vanzari mai mari raportat la aceeasi perioada de anul trecut, atat pe segmentul de lux cat si pe cel mass-market. Frigul ajuta piesele groase de iarna sa dispara insa, si sa creasca vanzarile pe net, o parte din consumatori fiind prea frigurosi sa iasa si preferand sa cumpere pe acest canal.

Atmosfera magazinelor in perioada de solduri este caracterizata de un singur cuvant, in opinia mea: haos! mai ales pentru retelele de magazine middle si low. Pe lux, este perioada cand vezi puhoi de lume in spatii care altfel sunt caracterizate de un flux mic de oameni. Sigur, impresia asta este data si de faptul ca de obicei "templele de lux" se intind pe spatii imense, prezentand cinci articole si doua perechi de pantofi pe sute de metrii patrati. E agolemerat pana si la Chanel sau Lanvin, ei bine da si ei fac solduri. Cei care nu fac in magazin sunt Louis Vuitton si Hermès insa acestia organizeaza sesiuni de asa zise "vente privé" in spatii special amenajate si unde, destocheaza articole din colectii precedente la preturi cu 50-70% mai mici decat in magazin.

Am parcurs saptamana aceasta, rapid, cateva magazine, numai pentru a vedea atmsfera...cozile imense ma descurajeaza total si nimic nu ma face sa pierd vremea asteptand sa-mi vina randul la casa:
- la Zara haos total, cu munti de articole si persoane care m-au calcat pe picioare fara sa se mai oboseasca sa zica "pardon";
- Benetton: desi aglomerat inca era sub control, probabil si din cauza faptului ca profilul consumatorului este un pic diferit: imbracamintea inca este frumos asezata pe raft, nu esti obligat sa scotocesti dupa "acel produs" fara de care nu poti trai, inca domneste calmul si casele merg rapid;

- in Bon Marche am ajuns in prima parte a diminetii si pana sa ies din magazin (in 2 ore) se aglomerase, dar aici evident ca lucrurile stau altfel si trecem la sectorul mai scump; oferta de pantofi de creatori te imbie cu preturi bune si am 'capitulat' in fata unei perechi de pantofi....dar va povestesc mai tarziu! Ca sa vedeti ce repede functioneaza moda, sunt marci care deja si-au etalat colectia de vara. Cea de la Celine este superba, insa mult prea scumpa..... preturile marcilor de lux nu inceteaza sa urce....unde se va ajunge? Sacou matase 1200 euro, rochie 900 euro, pantalon 800 euro;


- pe Rue du Faubourg St-Honoré: aglomerat rau sambata dupa amiaza, cu rusi care parca au invadat orasul si doamne in blanuri..... ce parfumuri delicate am simtit in magazinul Hermes! Aici in ciuda faptului ca nu sunt solduri, aglomerat ca intr-un Carrefour duminica. Francezi, straini, domni care cumpara esarfe pentru a le face cadou sau doamne care cumpara cravate din matase, cu acelasi scop. Aici am atins cel mai moale fular din viata mea, 300 euro, o mica avere pentru unii. Ca sa va faceti o idee de preturile de la Hermes: pullover intre 5-800euro, pantalon 3-500euro, cravata 150euro, esarfe matase intre 100-700euro (matase, panza de bumbac, cachemire). Materialele sunt superbe!


vitrine Hermès

- peste drum la Lanvin, colectia de vara este asezata frumos la parter, in timp ce cea soldata cu 30% este dusa la etajul 1. Lume si aici, dar nu in exces. Lanvin imi pare cateodata mai scump decat Hermes si Chanel. Colectia lor de vara, in schimb, este alaturi de cea de la Celine preferata mea pe 2010. Materiale diafane si nobile, creativitate, o experienta de shopping de vis (un buchet de trandafiri superb aranjat, trona pe o mica masutza ce impreuna cu 2 fotolii formau un mic salon pentru clientii, care dupa ce au cheltuit cateva mii de euro, sunt invitati la ceai/ din pacate nu am putut fotografia).....ei bine toate astea fac ca preturile din lux sa explodeze. Lanvin are in magazinul istoric de pe Rue du Faubourg St Honoré o colectie pentru nunta, foarte originala (rochii, incaltaminte, mici bijuterii, genti).

vitrine Lanvin

- pe celalalt trotuar am vazut, ce nu mi-a fost dat niciodata pana acum: coada la o marca de lux. Moncler este brandul care si-a facut cea mai puternica intrare in acest segment: prin angajarea lui Giambattista Valli ca si director artistic si a fotografilor 'trandy' Steven Meisel si Bruce Weber pentru campaniile promotionale. Strategie prin care si-au castigat repede aprobarea mediului de fashion. Gecile din material sclipicios nu mai sunt kitch, ci "fashion" si au preturi care se duc pana la 800 eur pentru linia de baza. Sigur, magazinul este micutz, insa bodyguarzii aveau de lucru in aceea sambata, mai mult decat sa deschida usa in fata clientilor!


Este oarecum fascinant spectacolul magazinelor, al straturilor sociale, al oamenilor cu bani care miros intr-un fel la Zara si in alt fel la Hermes, al modului in care o marca isi atrage clientii. Mi-am terminat periplul lipindu-mi nasul de vitrina magazinului de portelanuri si argintarie Christofle: frigul de afara si decorul sau m-au facut sa ma gandesc la Craiasa Zapezii. Insa asa cum ziceam, nu-mi place frigul asa ca am intrat repede la expozitia despre Fellini organizata la Jeu de Paume; sa ma incalzesc in fata frumusetii personajelor sale si a artei cinematografice.



vitrina Christofle

1 comment:

Anonymous said...

Superbe fotografii!
dar pe gerul asta nu ies din casa: Internet rulz!

Si cum miros oamenii cu bani de la Zara? :-)

Related Posts with Thumbnails