Wednesday, July 21

A munci in domeniul modei

Franc'Pairon - directoarea programului de creatie de la IFM

cu Sylvie Ebel - Directorul Adjunct al IFM
si mama celei care are unul dintre cele mai originale
bloguri de moda si arta, Louise alias Pandora
(care vorbeste de Maria Lucia Hohan)

Am terminat studiile de management in domeniul modei si a industriei textile la sfarsitul lunii iunie 2008, insa din cauza proiectului de mutare a sediului IFM intr-o noua locatie, festivitatea de inmanare a diplomelor a fost amanata cu doi ani si a avut loc in vara acestui an.

(Noua cladire care gazduieste in prezent IFM-ul se numeste Cité de la Mode et du Design si se doreste un spatiu dedicat in intregime modei si designe-ului, unde au loc expozitii si alte manifestari din domeniu. Aici marca Lanvin organizeaza showroom-ul dupa fiecare prezentare de moda pentru barbati si tot aici va avea loc salonul Ethical Fashion Show).

Iata-ma deci in amfiteatrul IFM-ului – ce poarta numele lui YSL - pregatita sa primesc diploma din mainile lui Pierre Bergé, presedintele institutiei, care a tinut un discurs in fata celor doua generatii de manageri si creatori. A fost probabil cel mai frumos discurs pe care l-am auzit si pe care cineva cu experienta, il poate spune: scurt, acesta a atins esenta si a descris, cu simplitate, toata baza pe care trebuie sa stea munca celor care vor sa profeseze in acest domeniu : creatori sau manageri. Si-n momentul in care vorbea am realizat un lucru ce pare evident : orice domeniu are nevoie de oameni pasionati si puternici. Si cand zic puternici nu vorbesc de agresivitate, tupeu, forta fizica sau financiara….ci de acele personalitati care inspira oamenii, care cladesc o industrie, o institutie, care construiesc increderea oamenilor in ei insisi si care lupta sa realizeze lucruri care dureaza in timp. Pentru moda si industria textila acestia pot fi oamenii politici de la Ministerul Comertului sau al Educatiei, proprietari de fabrici, profesori de scoli de moda, creatori de marci, designeri, ziaristi, manageri, oameni de afaceri, intreprinzatori.

PB a vorbit despre trei trasaturi de caracter care sigur sunt necesare in toate domeniile, insa aici vorbim despre industria modei : viziune, exigenta - rigoare si constanta.

Viziune: se spune ca este o caracteristica a leaderilor si cred ca e adevarat. Sa te poti proiecta in viitor si sa ii iei pe cei din jurul tau in aceasta aventura catre ceva ce vrei sa construiesti; sa stii sa planifici si sa vezi pe termen lung, iata o provocare destul de mare pentru orice designer/manager.

Exigenta-rigoare: nu cred ca se poate atinge excelenta fara acest « ingredient ».

Constanta: este cea care te ajuta sa construiesti in timp. Despre Dior si Chanel vorbim astazi, desi creatorii acestor case nu mai sunt de mult printre noi, pentru ca a existat o constanta intretinuta de geniul lor, apoi de motivatia echipei de management si de creatie de a continua munca. Talentul pur si simplu nu este de ajuns, insa talentul + constanta duce la lucruri mari….mai ales in moda unde este important sa rezisti fiecarui sezon, sa-l reinventezi si sa gasesti formula economica care sa faca produsele atractive. Prezenta lui Ingrid Vlasov la Paris va fi apreciata cu adevarat de lumea modei in momentul in care ea va veni cu colectii noi si cu adevarat creative tot timpul de acum incolo, vreme de 10, 15 …. ani.

« Moda se conjuga la timpul prezent si reprezinta un rendez-vous cu celalalt. Este un santier fragil intre trecut si prezent. Moda este facuta pentru a imbraca oamenii ». Intelegerea acestei ultime propozitii este vitala. Sigur acum moda a devenit un fenomen cultural, insa nu este nimic mai ‘gratuit’ decat un vesmant care exista numai pentru a fi o piesa de muzeu. Geniul celor care creeaza consta in crearea unei siluetei, in modificarea alteia, in utilizarea inovatoare a anumitor textile si mai ales, in a-i determina pe cei care iti vad creatiile sa le adopte si sa le poarte zi de zi. Cei care creeaza o rochie cu singurul scop de a o face parte dintr-o expozitie au gresit din start. Tot ce vedem acum in muzee, de la Madeleine Vionnet pana la YSL poate fi purtat…..,si a fost purtat, iar colectiile sunt acolo pentru ca reprezinta oglinda unei epoci care s-a imbracat astfel.

No comments:

Related Posts with Thumbnails