Monday, October 25

The Business of Fashion

Pentru Franta luxul este o industrie care cantareste miliarde si care ajuta la “propagarea” a ceea ce unii numesc a trai “à la français". Se spune ca la baza crearii acestei industrii sta insusi Regele Soare care a cladit simboluri ce astazi fac sa viseze milioane de turisti. Pentru a dezvolta industria de matase din Franta a interzis importul matasii din Italia si a impus coduri vestimentare ce au fost ulterior copiate de familiile regale din alte tari europene. La dezvoltarea acestui imperiu a contribuit apoi fiecare imparat, rege, om de stat care l-a urmat.
Woerth, desi englez, aici a pus bazele conceptului de haute-couture si asa s-a nascut unul din domeniile in care francezii sunt cei mai buni. Dior a scos Franta dintr-o criza ce punea stapanire pe acest domeniu si este motivul pentru care si astazi este considerat un simbol national. Gratie lui, suprematia Frantei in moda a continuat si dupa cel de-al doilea razboi mondial, razboi ce parea ca reusise sa opreasca afacerile tuturor caselor de couture. Apoi a venit pap-ul de lux si Franta iar a stiut sa joace si aceasta carte. Pe langa imbracamintea si accesoriile de lux, la « haute joaillerie » care semnifica toate bijuteriile lucrate manual si care au o valoare mai mare de 10.000€ s-a alaturat acestui imperiu ; nume precum Cartier sau Chopard au creat frumuseti la care numai bogatii lumii au acces. Vinul si sampania, marochinaria, bucataria si patiseria rafinata, toate acestea realizate cu un grad inalt de cunostinte artizanale sau tehnice, la care se adauga o componenta istorica importanta, rafinementul si un simt estetic desavarsit creeaza farmecul vietii "a la français".

Pe toate componentele acestui farmec si-a creat Bernard Arnault imperiul ce astazi valoreaza aproximativ 17 mld. de euro. Dar cum a pornit Bernard Arnault, devenit prima avere a Frantei, acest business?

In 1984 a cumparat o afacere, ce detinea grupul textil Boussac, care la acel moment se lupta sa nu devina cel mai mare faliment al Frantei. Acest grup reunea un numar de firme din domeniul textil printre care una particulara: Christian Dior. Industriasul Marcel Boussac a fost pentru Christian Dior ceea ce a reprezentat Berge pt YSL. Dupa ce a reusit aceasta mutare, a vandut mai toate companiile ce formau grupul respectiv si a pastrat numai casa Dior. Este inceputul unei povesti de success, construita de cel care va schimba luxul intr-o industrie profitabila, unde rezultatul dupa impozit este cel care face regulile. Pentru a construi acest grup Arnault a creat casa de moda Lacroix, pe care a vandut-o imediat ce a realizat ca nu va face niciodata profit, a achizitionat de la fondatori casa Celine, a reusit sa detina afacerea Louis Vuitton, a cumparat Givenchy, l-a angajat pe Marc Jacobs pentru a creea o linie de pap pentru Vuitton si, in general, a facut jumatate din planeta sa viseze si sa faca eforturi enorme ca sa detina o particica din acest vis: o geanta, un inel, o esarfa, un portofel.

Va spun toate acestea numai pentru a explica intr-o anumita masura de ce vestea ca grupul LVMH a intrat in capitalul marcii Hermès, a fost stirea bomba a zilei. Ambele grupuri sunt cotate la bursa si ambele controlate de catre o familie. Numai ca diferenta dintre cele doua familii este enorma: una conduce un business intr-o maniera oarecum traditionala, protestanta si cu un lucru extrem de calitativ asupra fiecarui produs, in timp ce cealalta o face prin Arnault, care este un abil om de afaceri ce are un singur scop : profitul. Sa nu fim copii : Hermès cauta exact acelasi lucru insa modul in care o face a fost, cel putin pana acum, mai putin agresiv decat rivalul sau.

3 comments:

classiq said...

Existau tot felul de speculatii referitoare la viitorul Hermes, sa speram ca nu se vor indeparta prea mult de la valorile care definesc prestigiosul brand. Louis Vuitton a facut o miscare inteligenta prin inceperea campaniilor Core Values de exemplu, prin care incearca sa readuca in prim plan valorile de la care a plecat legendarul brand, target-ul fiind clientii business, care calatoresc des si care simteau ca brandul sufera o reorientare dupa ce Marc Jacobs a extins activitatea in aria vestimentatiei.

Cris said...

O mica completare:) Inainte ca Arnault sa cumpere Dior, si sa se lanseze in lux, fusese implicat in imobiliare, construindu-si in acest fel averea ce i-a permis sa cumpere apoi Dior, in momentul in care a realizat ca lux-ul ar fi mult mai profitabil...

FLORENTINA said...

Buna Cris,
Arnault vine dintr-o familie destul de instarita din N Frantei, tatal sau avea o firma de constructii. Ca sa se lanseze in lux acesta a folosit banii castigati din afacerile realizate cu aceasta firma de constructii, insa a atras si fondurile unor persoane cheie din anturajul sau. Imobiliarele nu au fost domeniul sau de business aproape niciodata.

Related Posts with Thumbnails