Tuesday, October 23

De ce ti-e frica de aia nu scapi

Am vizitat de vreo 5 ori Parisul pana acum si de fiecare data mi-a fost teama - in subconstientul meu de un lucru: sa nu cumva sa ma prinda in oras vreo faimoasa greva care sa ma impiedice sa prind avionul de intoarcere....

Ei bine, saptamana trecuta am avut parte de 4 zile de greva organizata de diverse sindicate din transpoturi: metrou, bus, tren, TGV. Nici macar n-am aflat de la TV - il deschid rar - ci m-a anuntat o colega. Ma panichez intr-o prima instanta, gazda imi zice sa plec cu cateva ore mai devreme catre Institut, etc etc. Din fericire in Franta afli foarte multe informatii de pe net, cam toate site-urile sunt updatate si cand vrei sa vezi vreun orar de tren, pac! intri pe site....vrei sa vezi cat costa nu stiu ce chestie, pac! intri pe site.....toate astea fara frica de faptul ca probabil informatia s-a schimbat intre timp. Deci, intru pe site si deja era anuntata greva cu orele de trafic. Ma mir si in acelasi timp ma bucur ca se circula pentru ca in mintea mea o greva frantuzeasca insemna ca totul este blocat.

Ajung in gara, trenul vine la ora stabilita, lume multa dar nu foarte. De la gara ar trebui sa iau metroul insa linia pe care o folosesc chiar este blocata. Intarzieri de 20,30 de minute - enorm - si buluc de lume pe peron. Ce fac?

Ies in strada si imi zic ca este un motiv foarte bun sa incerc serviciul de biciclete pus la dispozitie de Primaria Parisului. Acum trebuie sa fac o paranteza: eu imi inchipui Primaria asta a Parisului ca un loc in care lucreaza cateva zeci de mii de oameni, poate chiar sute, fiecare cu o idee mai geniala ca alta. Altfel nu imi pot explica cum sunt atat de multe lucruri placute in oras care functioneaza bine: panotajele, statiile de metrou: in statia de metrou dela Louvre gasesti statui, in cea care te lasa la Muzeul Rodin o sculptuta care copiaza o opera de-a lui, in statia Pasteur tot felul de afisaze care vorbesc despre omul de stiinta, fiecare are un design specific numelui pe care-l poarta. Apoi daca o linie este in lucru isi cer scuze prin mii de panoui "Ne scuzati, insa lucram ca sa imbunatatim si sa creem un nou spatiu". Exemple ca astea pot sa dau cu sutele insa nu e momentul aici.

Serviciul Velib' este cu siguranta un proiect plecat din mintea unei astfel de persoane si pusa in practica de alte minti care vegheaza ca cetateanul si turistul Parisului sa traiasca agreabil in cetate.

S-au creeat statii cu biciclete puse la dispozitie de primarie. Sunt postate in statie pe anumiti suporti si nu-ti poti lua una decat dupa ce ai platit- cu cardul - la automatul care se afla langa. Totul se face automat: iti faci abonament, introduci cardul de credit, esti de acord cu conditia ca vei fi debitat cu 150 eur daca nu rambursezi bicileta in timp de xxxx zile, la final bicileta iti este deblocata si poti incepe "aventura". Te duci cu ea unde vrei si cand nu mai ai nevoie o lasi intr-o alta statie - sunt cateva sute in tot Parisul si cateva mii de biciclete.

Inchid paranteza si va zic ca eu, in ziua respectiva mi-am luat inima in dinti si m-am indreptat catre o astfel de statie ca sa iau o bicicleta si sa ma pot duce la Institut. Treaba nu foarte usoara pentru ca deja toata lumea facea apel la acest serviciu, din cauza grevei. Normal, statia goala, o singura bicicleta cu lantul rupt, probabil de la traficul intens la care fusese supusa in cursul diminetii. Astept si , spre norocul meu, apare un nene care depune una. Imi fac abonamentul, chestie care imi ia ceva timp ca nu prea sunt obisnuita inca sa vorbesc cu masini de-astea si apoi calare pe "bicla" incep sa traversez Parisul. Am noroc ca drumul este exact prin centru: trec pe langa biserica La Madelaine, ajung in Place de la Concorde, intru pe Champs-Elysee si ma bucur in mine ca dau din pedale pe unul din cele mai celebre bulevarde ale lumii. In acelasi timp incerc sa merg corect si pe margine, ca sa nu dea - Doamne fereste! - vreo masina peste mine. De pe Champs-Elysee, o iau catre Petit Palais si aici, desi pe bicicleta scrie sa nu intru pe sensuri intrezise si sa nu merg pe trotoare, ca o romanca ce sunt, intru pe strada Institutului, exact pe sens interzis. Mi-e rusine de gest si dupa putin timp, cobor de pe bicicleta si o iau incet pe langa, pana la statia in care o depun. Ma bucur ca m-am descurcat: ma uit la ceas sunt exact in timp, nu intarzii la cursuri.

Plata se va face automat de pe card, codul bicicletei este inregistrat la plecare si la sosire si astfel ei calculeaza cat tip am mers si cat trebuie sa platesc - cam 1 eur in prima jumatate de ora si apoi pretul creste - ideea fiind sa o folosesti numai ca taxi si nu ca agrement.

Asa am facut si in adoua zi - ca greva s-a prelungit, iar in a treia si a patra - zile de weekend, m-am cam inghesuit prin metrou cu toata lumea - traficul fiind reluat numai partial.

Cam asta si va urez si voua sa pedalati prin Paris cu Velib, cand va fi sa-l vizitati, ca e tare simpatic, apoi e ecologic si mai face bine si la organism.

Ma gandesc ca la Constanta chiar nu ar fi rau un astfel de serviciu: sa mergi la plaja cu bicicleta, s-ar evita cozile imense care se fac la intrarea in Mamaia si nu am mai pierde timpul cu cautatul unei parcari, asta pe langa alte beneficii de ordin ecologic si fizic.

Ce sa fac? Mi-e imposibil sa nu fac comparatie cu Romania si sa nu aplic in minte "idei sociale" intalnite aici, unor orase din tara.

7 comments:

nicoleta said...

mai tricuta de multe peripetii ai parte pe acolo. ma gandeam sa daqu tonul la comentarii si incep prin a spune ca francezii astia sunt ei geniali in multe dar asta cu bicicletele nu as baga-o la capitloul 'idei originale frantuzesti'.
sunt orase mai mici decat parisul in tari mai banale decat franta care au sistemul rent a bike pt tour de oras de haaa haa haa.
in fine, la ei cred ca se traduce prin nevoia de a face fata grevelor si problemelor de trafic mai degraba decat fizta pt turisti. deci data viitoare cand te urci pe 'bicla'think about this..)
io

diana said...

minunat! cel mai misto e ca ai parte de bucurii intr-o goana neintrerupta pt devenire (he he nu te uti la tv si citesti mereu! de muzee, ce sa mai zic:))) si pt optimizarea timpilor... Frumos! mai zii...

pati said...

aoleo, abia am reusit sa inteleg cum fac sa scriu un comentariu...iti dai seama cum ma simt in comparatie cu faptul ca tu stii sa iti faci blog (eu abia am aflat ce e ala blog :)) sau fata de cele 2 maimute care deja au trimis comentarii. asta e...fiecare cu talentul ei...eu sunt frumoasa (ar fi greu de crezut sa mai zic acum ca sunt desteapta).
stii ce zicea marius apropo de faptul ca sistemul de "bicle" nu e pt agrement, ci ca taxi???? ca de ce nu mergi cu o bicicleta pana la o statie (calculand un cost rezonabil), o lasi acolo si iei alta pana la alta statie, tot aplicand metoda cost-traseu :)
vezi, noi inca gandim romaneste, asa ca si tu, in afara sa mergi pe interzis, poti sa faci un traseu mai lung, cu cost mic, daca aplici metoda intreruperilor :)))))))))

gata, am terminat, ca oricum ne vedem curand; mai sper doar sa fac cum trebuie sa se si vada mesajul.
pupici

Svetlana said...

Buna Flori !!!

Ti-am citit impresiile despre Paris cu multa placere - imi place stilul in care scrii. ...inteleg ca faci un stagiu/ studii la IFM (Institut Français de la Mode ;) ?

Blog-ul tau m-a dus cu gandul la tipa care face un stagiu la Vogue in "Devil Wears Prada" ;) Iti doresc sa ai parte numai de partea magica a istoriei.

Ma bucur sa te 'citesc' atat de incantata de Paris si de ce traiesti acolo !!

Gros bisous doux :)

Svetlana

FLO said...

NIC, cred totusi ca ideea asta de a face statii in tot orasul si de a lua bicicleta dintr-un loc ca apoi sa o lasi in cu totul alt colt al orasului, nu exista. Exista centrul de inchiriat biciclete si dupa ce te fatzai prin oras cat vrei o duci apoi exact de unde ai luat-o.

FLO said...

Svetlana, salut si ma bucur sa te "aud". Nu vreau sa fiu ca personajul principal din "The Devil wears Prada", vreau sa traiesc normal intr-o societate normala, atata tot.

FLO said...

Pati, nu merge ce propune Marius. Nu ai voie sa scanezi cardul de 2 ori in interval de 15 minute. Si apoi sistemul este facut in asa fel incat sa o folosesti strict ca taxi, nu si agrement.....cu cat o tii mai mult cu atat ora este mai scumpa: 1a ora costa 1Eur, a 2a costa 2 eur si la un oment dat ajungi la vreo 7-8 eur sau chiar mai mult pe ora....nu stiu exact.

Acum ca ai invatat cum scrii comentarii mai asteptam si altele, frumusico! :)

Related Posts with Thumbnails