Thursday, September 10

Hermes: in search for the perfect quality (I)

Emile Hermès si inventiile sale pentru a face voiajul cat mai comod:


Pentru ca sunt “indragostita” de simplitatea si frumusetea campaniei publicitare Hermès pentru toamna-iarna '09-'10, am decis sa va vorbesc despre aceasta casa de lux, care se deosebeste de toate celelalte si care, atat in modul in care este condusa, cat si in modul in care creeaza si produce are un stil propriu.

Trebuie spus ca Hermès este inca proprietatea familiei cu acelasi nume. Daca Louis Vouitton nu mai apartine demult familiei care a fondat-o, Gucci, Fendi, Kenzo, Dona Karan sunt si ele niste marci din multele detinute de un grup, Hermès reuseste inca, sa ramana in maine familiei, care are un respect profund pentru fondatorii sai si pentru valorile pe care le reprezinta. Este o marca ce a facut din calitatea ireprosabila, valoarea sa cea mai mare si din artizanat un fel de a fi. Nici un castig rapid nu o face sa renunte la toate acestea si strategia sa se construieste cu rabdare, iubire pentru frumos si pentru lucrul perfect facut pana in ultimul detaliu, si in jurul unei strategii care pune inovatia in centrul preocuparilor sale. Toate acestea sunt valori transmise din generatie in generatie : astazi Hermès este o afacere cotata la 8 mld euro, care are la conducere 6 membrii din a cincea generatie, urmati de-aproape, de cei 16 dintr-a sasea.

Insa sa incepem cu inceputul : este fondata in 1837 de catre Thierry Hermès, care la aceea vreme detinea un atelier de selarie. Normal intr-o epoca in care calul era principal mijloc de transport. Si chiar daca calea ferata isi face simtita prezenta, afacerea sa continua cu succes inca doua secole. In 1880 firma se muta in locul care astazi este recunoscut ca adresa istorica a lui Hermes, 24 Rue Faubourg Saint Honore. Pana in 1919 este asociat cu fratele sau Emile, care este un fin observator al progresului ce are loc in ind. automobila si in bagajerie. In aceea vreme oamenii calatoreau cu un intreg « arsenal » de obiecte si pentru a fi carate era nevoie de bagaje speciale. Este « valul » de care a profitat si Louis Vuitton.

In 1922 Emile-Maurice (nepotul lui Thierry) cumpara de la fratele sau mai mare, Adolphe, si partea acestuia, pentru a se asigura ca afacerea ramane in familie. Din acel an si pana in 1951, iubirea pentru frumos, originalitatea si geniul creator si invenatator al acestuia transforma Hermès in baza a ceea ce cunoastem azi. Sprit curios, un adevarat « globe-trotter », ingenios si cu o pasiune fara limita pentru finetea lucrurilor, Emile Hermes reuseste sa mentina si sa incurajeze lucrul artizanal in cadrul firmei, in conditiile in care taylorismul castiga din ce in ce mai mult teren. Calator innascut introduce in oferta de valize tot felul de obiecte innovative care sa faca calatoria mai placuta si mai comoda : trusa de toaleta, valiza biblioteca, valiza pentru discuri, trusa de cusut pentur voiaj, etc Foarte putini stiu ca el este cel care va introduce in Europa, dupa o calatorie in SUA, sistemul de inchidere cu fermoar. Acest sistem folosit la inchiderea capotelor din industria automobila (era de altfel bun prieten cu Louis Renault) va fi folosit de el in marochinarie, ca sistem pentru inchiderea gentilor.


De altfel cei de la Hermès ii vand domnisoarei Chanel drepturile pentru a folosi aceasta inventie in couture. El este cel care orienteaza si dezvolta activitatea catre pielarie si marochinarie, fabricarea de manusi, curele, ceasuri, bijuterii si imbracaminte. In marochinerie introduce modalitatea de a coase pielea ce se folosea in selarie, modalitate ce se foloseste si astazi. In anii 30 introduce agenda de piele si celebrele esarfe de forma patrata « les carrés » din matase. Pe perioada celui de-al doilea razboi mondial familia, impreuna cu cele 4 fiice si ginerele, Robert Dumas, se retrag la Cannes. In acel moment Hermès incepe sa se intereseze de partea de prêt-a-porter, creand fuste pantaloni pentru fetele care mergeau pe bicicleta si interesandu-se de materiale precum bumbacul, panza…..materiale care lucrate cu acelasi respect pentru calitate vor face parte din codurile marcii. Dupa ce razboiul inceteaza, ambalajul Hermès devine portocaliu, din cauza lipsei de materiale in alte culori. Decizia de a alege aceasta culoare este totusi una foarte indrazneata, intr-o perioada trista si intr-un oras care iubeste la nebunie « negrul ». Tot in acel moment, acesta adauga logo-ului casei, desenul ducelui ce inhama doi cai. Este inspirat dintr-un desen achizitionat de Emile H., desen ce se afla si astazi in biroul de la etajul doi din Fbg St Honoré. In 1947 boutique-ul Hermès din Cannes, este primul care propune o oferta de cravate.

Emile « argint viu » cum era poreclit, moare la 11 sept 1950 si este urmat de catre ginere, Robert Dumas. Dumas este cel care va crea geanta de mana pentru femei, ce sta la baza lui Kelly si va orienta dezvoltarea catre crearea unei oferte de esarfe de toate culorile si cu imprimeuri originale si proprii casei.

1 comment:

pushthebutton said...

Iubesc Hermes: de la Terre d'Hermes, până la delicatele si discretele veştminte bărbăteşti care fac viaţa un pic mai frumoasă fără opulenţă.

Related Posts with Thumbnails