Cand am scris articolul de mai jos nu m-am putut impiedica sa nu fac o comparatie cu Romania. Ei nu chiar o comparatie, ca nu e foarte « sanatos » si inteligent din start, insa am incercat sa caut ce anume din sistemul de aici ar putea fi adaptat in tara. Sau care este elementul care exista aici si ajuta lucrurile sa se miste.
Lipseste investitorul. Moda este un domeniu particular prin modul in care se «misca» cash-flow-ul si prin faptul ca se investesc in amont destul de multe fonduri (materie prima, colectia pentru comercializare, photo, marketing, catalog, site, participare la targuri, etc) si cu mult timp inainte ca plata efectiva a comenzii, de catre client sa fie facuta.
Pentru a iesi din stadiul de creator care isi vinde colectia intr-un singur punct de vanzare, si anume showroom-ul sau, este nevoie de o investitie sanatoasa : intr-un punct de vanzare propriu, sau in marketing, sau intr-o forta de vanzare care sa prospecteze piata zilnic, in participarea la diverse evenimente, in crearea unei retele de agenti care sa distribuie marca la international, etc. Aici este o intreaga strategie pe care oricum nu doresc sa o divulg aici.
Ingrid Vlasov este cazul de creator care are puterea financiara sa faca o prezentare la Paris si sa plateasca o agentie de presa foarte bine « pozitionata » in mediul de moda, lucru care ii asigura intrarea in contact cu multe din verigile modei. Ce pot face in schimb cei care doresc sa-si construiasca o afacere in moda si nu au aceasta putere financiara.
In acest caz parteneriatul cu cineva care are, este aproape obligatoriu. Nimeni nu a reusit altfel, pana acum, de la Chanel la Dries Van Noten sau Marc Jacobs.
Daca un creator si-ar prezenta colectiile si dorinta de a reusi in fata unei persoane precum Tiriac, de exemplu, cu ce l-ar putea castiga, care ar fi argumentele puternice care l-ar putea face pe acesta sa investeasca in acel brand ? Si apoi alegerea de a face acest lucru in fata lui Tiriac este buna, este acesta o persoana care cunoaste industria textila si moda, este o persoana care sa creada ca poate face profit de aici ? Sistemului de moda din Romania ii mai lipseste o alta veriga foarte importanta : acei oameni de afaceri intreprinzatori, pasionati de moda, in cautarea de talente care sa promita, oameni care cunosc domeniul si care sa stie cum sa lucreze in el, astfel incat sa «creasca» o marca si sa o impuna unei piete internationale.
Am lucrat pentru o marca care la vremea respectiva era singura de « high-end » romaneasca : Sarrieri. Singura care te facea sa visezi prin produs, prin modul in care comunica. Lenjeria creata aici este dintre cele mai frumoase si mai fine. Din pacate lipsa unor fonduri sanatoase o condamna la o existenta muribunda la international. Sigur, a avut perioada ei de glorie, dar o marca are nevoie de mult mai mult pentru ca aceasta perioada sa se transforme intr-o existenta lunga pe piata internationala. Pentru ca un lucru pe care trebuie sa-l inteleaga toti designerii romani este ca daca vor sa se dezvolte trebuie sa vizeze internationalul : Romania si mai exact Bucurestiul, in acest moment singura piata pentru moda de creator care are un anumit pret, nu este o piata foarte generoasa. Pentru o dezvoltare semnificativa, internationalul este obligatoriu si deci, asocierea cu un intreprinzator capabil de o colaborare constructiva cu un creator, necesara.
Nefiind o tara cu traditie in moda este aproape firesc ca aceste persoane sa nu existe, inca. Cu timpul insa toti cei care acum investesc in franchise si multibranduri poate isi vor intoarce privirea si catre acesti creatori romani. Tot cu timpul insa, poate vor iesi la iveala si creatorii care sa inspire incredere si sa declanseze pasiunea unui intreprinzator ca va reusi sa faca marca sa cucereasca lumea cu colectiile facute de unul din acesti designeri.
No comments:
Post a Comment