A murit uitata de toata lumea, care oricum a aflat vestea stingerii sale la un an dupa ce evenimentul s-a produs. Asa a dorit nepoata sa. In prezent marca sa apartine unui grup japonez care vinde pe piata asiatica diverse produse cu acest nume; inca un argument ca moda este o afacere si ca munca extraordinara a unui creator oricat de geniala este, rezista in timp daca in spate se afla o echipa la fel de geniala. Poate ca Chanel este o marca atat de geniala astazi si pentru ca o familie cu un bun simt al afacerii a stiut sa faca din acest nume un succes indiscutabil.
Dar sa revin la expozitia care restrange aproximatov 80 de piese ale dnei Alix Grès: o parte provin din colectia Muzeului de Moda al Parisului (Galliera) si o parte din colectii private, din care vreo 20 apartin lui Azzedine Alaia care are o predilectie deosebita pentru tot ce inseamna pliuri. Pentru ca aceasta doamna mignona (masura 1,50m) ce purta in permanenta un turban ce ii ascundea in intregime parul, a inventat o modalitate de a face pliuri ce ii poarta astazi numele. Pliul era facut direct pe rochie si numai dupa aceea rochia era cusuta. Cu o predilectie pentru jerseul din matase care se preta usor acestei tehnici, Madame Grès a construit rochii ce astazi sunt la fel de actuale. Multe dintre ele sunt de o senzualitate tulburatoare, data cand de un spate gol cand de deschidere laterala ce ajunge pana la coapse si care pot contine pana la 5 metri de material, toti stransi in pliuri facute pe lungimea rochiei, sau pe latimea partii de sus a vesmantului.
In timpul vizitei m-am intalnit cu o cunostinta ce-mi spunea ca a lucrat pentru firma japoneza care detine marca si care la epoca, acum vreo 10 ani, a incercat sa preia modul exact de lucru al creatoarei. Lucru care nu a durat insa. Tot in timpul vizitei i-am zarit pe JP Gaultier si pe Haider Ackerman si probabil ca nu sunt singurii care au venit sa caute inspiratie in colectiile din trecut ale dnei Grès. In colectiile caruia dintre ei vom regasi in sezonul viitor stilul feminin si senzual, marcat de influentele antichitatii al lui Madame Grès? Si mai ales cum vor reinterpreta ei toate acestea?
1 comment:
Superba expozitie... Am fost atinsa atat de povestea Doamnei Gres cat si de creatiile sale. Doua ore sau cat a durat vizita am stat efectiv tinandu-mi respiratia. La fiecare camera ma gandeam ca nimic nu poate fi diferit fata de precedenta- alte drapaje- variatiuni pe aceeasi tema, insa la fiecare sala iar ramaneam tampa si ma mai uitam 10 minute fascinata la aceeasi rochie... Am pornit de la ideea ca voi face 1-2 poze ca sa-mi amintesc si am sfarsit prin a avea cele mai multe poze din vacanta de la expo. Inca simt o mare frustrare cand imi amintesc ca la noi nici o expozitie bine facuta cu costume traditionale nu exista...
Post a Comment