Moda este un sistem bine pus la punct care se bazeaza pe industria textila, de imbracaminte si de accesorii. Toti visam la moda pentru ca vedem saptamanile de la Paris si din celelalte orase importante, pentru ca visam cu ochii deschisi in fata rochiilor superbe din paginilor din reviste care ne fac sa credem ca putem avea acces la lux. Toate acestea insa nu ar exista daca in spatele scenei si departe de lumina reflectoarelor, nu ar exista industria care sa produca articolele ce urmeaza sa fie puse pe rafturi, pe umerase, in reviste.....mai nou prin muzee si apoi vandute.
V-ati intrebat vreodata de ce in colectiile creatorilor romani nu prea gasesti pantaloni si bluze cu un montaj mai dificil, de ce creatia nu vine si din realizarea unor colectii care sa transforme corpul prin imbracaminte, de ce nimeni nu se atinge de piele, de tricotaje ? Intr-un moment in care denimul este in continua crestere in colectiile tuturor marcilor, de la Zara pana la Dior si Prada, in moda romaneasca nimeni nu se atinge inca de acest material….
Personal cred ca una din cauze este si lipsa fortei de munca calificate pe aceste domenii. Ca sa introduci denimul in colectie iti trebuie si oameni care sa stie sa lucreze pe masinile de cusut denim, care sa cunoasca acest material si modul in care poate fi modelat .
Lantul modei incepe pe campul de bumbac, de in, pe pajistile unde pasc oile din Australia, tara care asigura majoritatea productiei de lana. Acest lant se termina dupa ce am platit articolul la casa si l-am luat acasa. Intre cimp si magazin exista mii de meserii care fac industria sa functioneze bine. Pentru aceasta este necesara existenta unei forte de munca calificate pe fiecare etapa: tesatorie, innobilare, vopsire, modelare, confectionare, etc. Mai pe scurt, persoane care sa cunoasca materia prima, care sa stie sa o transforme, sa o asambleze, sa o taie, sa o coasa.
O multitudine de meserii care nu se desfasoara in lumina reflectoarelor, e drept. Dar sa fim seriosi : in orice casa de moda singurul care se afla in lumina este creatorul, asa este jocul. Toti ceilalti, de la prima croitoreasa pana la directorul general, isi desfasoara activitatea fie in fata masinii de cusut, fie in fata biroului si isi vad de treaba linistiti fara pretentia de a fi vedete. Gratie lor se face si se vinde o colectie, ei sunt cei care reprezinta sistemul modei si industria de imbracaminte si fara ei nici o marca romaneasca sau de alta nationalitate nu se va putea dezvolta.
Pentru tinerii care vor sa invete o meserie in moda si industria textila, acest drum poate fi o alternativa de viitor in Romania. Din pacate suntem atat de indoctrinati de ideea ca trebuie sa
facem facultate pentru a fi bine priviti in societate incat nu se da nici o importanta altei meserii a carei invatare nu presupune trecerea prin aceasta institutie.
facem facultate pentru a fi bine priviti in societate incat nu se da nici o importanta altei meserii a carei invatare nu presupune trecerea prin aceasta institutie.
Totusi ca in orice domeniu, cei pasionati de ceea ce fac si cei valorosi sunt recunoscuti si pot fi platiti cu salarii bune, mai ales intr-o industrie care inca functioneaza in tara. La Paris toti acest meseriasi sunt tratati cu cea mai mare seriozitate de catre marci, pentru ca acestea din urma au inteles care este locul « mainilor de valoare ».
Citeam de curand pe forbes.ro, un interviu cu Maria Lucia Hohan care gratie succesului pe care il intimpina pe diferite piete internationale este nevoita sa-si extinda afacerea, sa recruteze oameni. De modul in care se va organiza aceasta extindere, de calitatea oamenilor si de gradul lor de tehnicitate depinde viitorul unei marci romanesti pe cale sa aibe o traiectorie excelenta.
No comments:
Post a Comment