Am descoperit dupa ceva timp, ca de fapt in spatele acestei genti si a acestui succes commercial care pare facil, sta o marca de creator: Vanessa Bruno. Pana sa-i vad colectiile de imbracaminte, am catalogat-o drept o creatoare mediocra care a dat « tunul » cu gentutze din textil. Mare ignoranta din partea mea!!! La cursul lui Didier Grumbach , « marci de creatori » am avut acces la o analiza profunda a istoricului si succesului acestei creatoare pe care acum o admir sincer si careia i-as cumpara toata colectia de cateva sezoane incoace.
.... si faimoasa geanta
La acelasi curs am studiat si strategia si imaginea de marca a unei alte creatoare care a avut o evolutie paralela cu Vanesa Bruno si care face parte din aceeasi generatie de designeri : Isabel Marant. Ma fac de ras, din nou, insa trebuie sa recunosc ca nu stiam nimic despre aceste doua marci in septembrie 2007. Dar hai sa fim seriosi, cati stiau ? In august 2008, dupa ce trecusem prin programul intens de la IFM, dupa orele petrecute prin magazinele Parisului, dupa discutiile interminabile despre moda si studiile practice de caz , lucrurile stateau altfel.
Pentru ca am avut o
luna libera intre terminarea cursurilor la IFM si inceputul stagiului, am
cautat de munca. Si asa am ajuns la Bon Marché, in standul «Etoile » al lui
Isabel Marant. Era perioada soldurilor, magazinul facea recrutari pe timp
partial pentru a face fata numarului mare de clienti. Am petrecut 3 saptamani
cu colectia de vara 2008 a lui Marant. Tricourile de in, produsul sau « vedeta »,
pantalonii, imprimeurile si detaliile etnice…toate acestea am ajuns sa le
apreciez, in ciuda unei palete cromatrice ce mi-a parut mult prea sobra. Desi « Etoile » este linia mai
accesibila si teoretic dedicata segmentului mai tanar al marcii, am fost uimita
sa vad ca femei de toate varstele o cumparau…sau aveam cliente care veneau cu
fiica si cumparau impreuna cate ceva. Am mai descoperit ceva : fidelitatea
fata de o marca. Cliente care imbracate cu Marant, veneau sa cumpere tot Marrant,
cliente care imi vorbeau de articole facute cu 1-2 sezoane in urma si care
cereau ceva asemanator, cliente care cunosteau atat de bine marca incat eram
pusa in dificultate..... « stiti eu lucrez aici de cateva zile si acum un
an nici nu stiam cine este aceasta Isabel »…de fapt nici nu stiam ca poti
tricota jerseu din in.
Sunt doua creatoare care au un univers extrem de parizian si al caror stil poate fi dificil de inteles. Ma intreb cate persoane din tara ar cumpara frecvent de la ele, si aici nu vorbesc de cei din lumea modei, vorbesc de clientul normal care isi cauta o rochie sau un pantalon. Sunt doua marci care se pozitioneaza in afara teritoriului de seductie clasica cu care suntem atat de obisnuiti in Romania. Sunt marci care au lansat un stil, care au o strategie perfecta si o prezenta in saptamana modei constanta, cu colectii ce includ elemente creative noi, cu o imagine de marca atat de bine urmarita incat acum ajung sa ghicesc pe strada cine poarta un articol de la ele…
Isabelle Marant are o cifra de afaceri de aproximativ 70 milioane de euro si o dezvoltare comerciala de invidiat, fiind prezenta pe toate continentele ceea ce trebuie sa recunostem ca nu e rau deloc. Vanessa Bruno nu stiu cat face insa nu trebuie sa fie departe. Ambele au dezvoltat linii bis, si ambele au inclus accesorii care sunt bine integrate in colectie.
Si acum nu numai ca vad in continuare pe strazile Parisului, geanta cu paiete – declinata in in si piele - insa mai vad si sneakerii inalti pe care Isabelle M. i-a lansat in urma cu cateva sezoane si care in prezent sunt copiati de toate marcile.
2 comments:
am si eu una :)
eu inca rezist :)...desi cele din in cu paiete fluo imi fac cu ochiul!
Post a Comment